Ridsport - Ny hoppliga med fina prispengar ska förbereda för framtiden

Med en ny serietävling ska svensk hoppning fortsätta utvecklas och hålla sig kvar i toppskiktet.
Till hösten startar Swedish Riders Trophy, med fem deltävlingar och en final. Serien ska ge talangfulla ryttare chansen att utvecklas till toppnivå på hemmaplan. Med Swedish Riders Trophy får de svenska ryttarna mer än en miljon att rida om.
Swedish Riders Trophy kommer att sändas i den nya hästkanalen som startar till hösten.

- Det blir ett lyft både för sporten och våra arrangörer. Serien ligger också linje med den nya hopporganisationen där vi ska satsa på lovande kommande ryttare, säger Annika Ersgård, sportchef hoppning på Svenska Ridsportförbundet.
I hoppledningen delar Sylve Söderstrand och Pether Markne på uppdraget som förbundskaptener. För Pether Markne som har ansvaret för ryttarna i landslaget utanför spetsgruppen blir hoppserien ett utmärkt tillfälle att följa ryttarna på hemmaplan.
- Serien blir ett bra tillfälle för ryttarna att befästa sin nivå och sedan kunna gå vidare mot två- och trestjärniga internationella tävlingar. Med serien får vi en jättebra kontinuitet i tävlandet, säger Pether Markne.

– I hoppligan har alla chans att visa upp sig och tävla på samma nivå.  Vi har chansen att upptäcka nya talanger och svenskarna kan i TV följa kommande supertalangers väg mot toppen. Det här är en ovärderlig plattform där alla våra duktiga ryttare kan tävla på hög professionell nivå här hemma, säger Sylve Söderstrand.
– Vi har idag ett av de starkaste landslagen i hoppning. Det här måste vi ta tillvara på och förbereda för framtiden. Att inte skapa möjligheter för kommande löften genom tränings- och tävlingsaktiviteter har visat sig ödesdigert för andra idrotter som stått utan nya stjärnskott redo att fylla ut landslaget när det är dags för skifte.

För att få delta i ligan, ska ryttare och häst ha svensk licens. Ryttare kvalificerar sig inför varje deltävling och samlar poäng för att kunna delta i finalen, där deltagarna sedan startar från noll. Delfinalernas prissumma är 150 000 och i finalen höjs summan till 300 000 kr.
Swedish Riders Trophy är en långsiktig satsning initierad av Timothy Smart och lanseras i samarbete med Svenska Ridsportförbundet.

– Svensk ridsport är idag en folkrörelse och näst största ungdomsidrotten, här finns ett stort behov av större medieexponering. Delvis därför har jag tagit initiativet till den här ligan eftersom just actionfylld, spännande hoppning lämpar sig bra att visa i TV. När Swedish Riders Trophy drar igång, har även den nya tv-kanalen premiär, säger Timothy Smart som engagerat sig seriöst i svensk ridsport genom att starta hoppliga, tv-kanal och även sponsra en talangfull ryttartrio som har siktet inställt på OS i Rio 2016.

Annika Ersgård, sportchef hoppning Svenska Ridsportförbundet, 070-104 04 11
Lotta Amnestål, informationschef Svenska Ridsportförbundet, 0709-79 56 35

FAKTA SWEDISH RIDERS TROPHY
Swedish Riders Trophy är en svensk liga med fem delfinaler och en final som startar hösten 2013. Konceptet är utformat med poängsystem för att locka ekipagen att starta i samtliga delfinaler med kvalificeringsomgång.

Tävlingsplatser
28 september Helsingborgs Fältrittklubb
12 oktober Södertälje Ridklubb
26 oktober Grevagårdens Ryttarförening (Grevagården, Skövde)
9 november Flyinge Hästsportklubb
23 november Strömsholms Ridsportförening
7 december Final Helsingborgs Fältrittklubb

Koncept
• Varje ryttare deltar i en kvalificeringsomgång på fredagen före var och en av delfinalerna. Förmodligen genomförs även en andra kvalomgång under lördagen - detta om deltagarantalet blir stort då maximalt antal ekipage som får starta i varje delfinal är 20.
• Ryttaren samlar poäng i varje delfinal; den sammanlagda poängsumman säkrar en plats på topp 20-listan för ekipage som får delta i finalen i december.
• I finalen startar alla ryttare på noll poäng igen.

Hinderhöjd
• Kval i delomgång: 1, 35 cm
• Finalklass i delomgång: 1, 40 cm
• Final: 1,40 cm

Prispengar
• Totalt för alla deltävlingar och final: 1 200 000 kr.
• För varje delfinal är prissumman 150 000 kr.
• I finalen är prissumman 300 000 kr.
• Även andra priser kommer att delas ut, bl. a. för bästa svenskuppfödda häst.

Direktsänd TV på nya tv-kanalen
På den nya kanalen som fokuserar på hästar sänds Swedish Riders Trophy varannan lördag kl. 18.00 med start från och med första deltävlingen.