Ridsport - fartfylld inspiration på Flyinge

Ridsport - fartfylld inspiration på Flyinge

Pressinformation från Skånes Ridsportförbunds Ungdomssektion, DUS Skåne

Det lär bli tryck på läktarna i Flyinge när Skånes Ridsportförbunds Ungdomssektion bjuder in till Ungdomsdag på söndag 26 januari. Inspirationsdagen på Flyinge bjuder på uppvisningar, shower och clinics där rutinerade ridsportare och unga talanger delar med sig av kunskaper och erfarenheter till fri entré.

Hoppryttaren Douglas Lindelöw, nybliven medlem i hopplandslagets spetstrupp, kommer att ge en clinic på temat ”Det ska vara enkelt att rida”. Till sin hjälp har han de unga talangerna Emma Swerre och Julia Fredholm.
Dressyren representeras av Grand Prix-ryttaren Jeanna Högberg, ponnyryttaren Amanda Svanberg och 5-stjärniga domaren Annette Fransén Iacobaeus som tillsammans håller en clinic med utgångspunkt i programridning.
Programmet bjuder även på show med Horse1s profilryttare Douglas Lindelöw, Jeanna Högberg och Louise Svensson-Jähde, fyrspannsclinic med Fredrik Persson, voltigeuppvisning med svenska landslaget och mycket mycket mer.

Ungdomsdagen arrangeras av ideella krafter från Skånes Ridsportförbunds Ungdomssektion, DUS Skåne, i samarbete med Flyinge och den nya tv-kanalen Horse1. Ungdomsdagen 2014 blir den sjätte i raden och genom samarbetet med Horse1, får besökarna möta den ryttartrio som ingår i tv-kanalens sportsatsning för framtida mästerskap. 2013 lockade evenemanget nära 600 besökare.

- Det har varit fantastiskt roligt att se årets Ungdomsdag ta form! Intresset för dagen har varit större än någonsin och vi väntar mycket besökare även från norr! Bland annat kommer cirka 150 ungdomar från Göteborg och Halland samt ett gäng från Linköping, berättar Sara Andersson, ordförande DUS Skåne.

Ungdomsdagen i siffror:
Ideella funktionärer: 31 st Antal hästar: 34 Antal ryttare: 18 Antal kuskar: 7 Antal voltigörer: 7 Linförare: 1

Mer information om Ungdomsdagen och Skånes Ridsportförbunds Ungdomssektion: http://www3.ridsport.se/Distriktssajter/Skane/Ungdomsdagen/

För ytterligare information, bilder och intervjuer vänligen kontakta:
Josefin Wahlberg, projektledare för Ungdomsdagen 2014 och ledamot DUS Skåne,  0708-51 43 05,  dus@skaneridsport.se
Karoliné Nilsson, Communication- and Marketing Coordinator, Horse1, 0708-26 19 26, karoline.nilsson@horse1.se