Årets ungdomssektionen från Kalmar Hästsportklubb. Foto: Svenska Hästsportklubb

Kalmar Hästsportklubb årets ungdomssektion

Kalmar Hästsportklubb, från Smålands Ridsportförbund, har av Svenska Ridsportförbundets Centrala Ungdomssektion utsetts till Årets Ungdomssektion 2017 och får ta emot ett stipendium på 15 000 kronor.

Kalmar Hästsportklubbs ungdomssektion har arbetat hårt med ridsportens värdegrund. Sektionen har tillsatt en grupp som arbetar med materialet ”Trygg i Stallet” och de lever efter mottot: ”Vi vill att alla ska känna sig rättvist behandlade och inkluderade genom en god stämning på klubben”. De har en nolltolerans för mobbing och utanförskap. I framtiden vill de arbeta vidare med värdegrundsfrågorna och göra en kortfilm som ska visa deras arbete.
Sektionen är en förebild för svensk ridsport och tack vare detta tilldelas de stipendiet ”Årets Ungdomssektion 2017”. Grattis Kalmar Hästsportklubbs ungdomssektion!

För att uppmuntra unga ledare inom ridsporten har den Centrala Ungdomssektionen sedan 1998 årligen delat ut stipendium till Årets Ungdomsledare och Årets Ungdomssektion. Genom stipendiet vill CUS lyfta fram och synliggöra unga ledare som gör goda ledarinsatser inom ridsporten. 2017 kom det in hela 93 nomineringar vilket är rekord.

Stipendiet till Årets Ungdomssektion är på 15 000 kronor och ska användas till ett projekt på klubben. Stipendiet delas ut på arenan under Sweden International Horse Show 2017 på Friends Arena på eftermiddagen den 3 december.

Hanna Danewid, Svenska Ridsportförbundet, 0220-456 21 hanna.danewid@ridsport.se
Madeleine Almqvist, ordförande Centrala Ungdomssektionen, almqvist_94@hotmail.com