Här är svenska EM-laget i WE

Här är svenska EM-laget i WE

Nu är laguttagningen till EM i working equitation för seniorer klar och det är en stark trupp med stor erfarenhet som skickas till Obořiště, Tjeckien i september.

EM i WE anordnas 18-22 september. Internationella mästerskap i WE hålls vartannat år och senast på VM 2022 fick Sverige som bäst en sjätteplats, genom Idamaria Johansson som också ingår i årets EM-lag.

– Det känns väldigt roligt att kunna ta ut en trupp där tre ryttare har erfarenhet av att rida mästerskap, samtidigt som vi har en mästerskapsdebutant. Det speglar sporten, som nu funnits i trettio år men som fortfarande utvecklas otroligt mycket, säger landslagsledare Kajsa Ekedahl.

Fyra svenska ekipage har tagits ut till mästerskapet:

Julia Wittsell - Hercules
    Född: 1980, hemort: Hofterup, klubb: Helsingborgs Fältrittklubb

Idamaria Johansson - Hoxi
    Född: 1983, hemort: Stallarholmen, klubb: Strängnäsbygdens Ryttarförening

Therese Edlund - Aragorn
    Född: 1981, hemort: Skultuna, klubb: Surahammars Ryttarförening

Astrid Hedman - Jaguar
    Född: 1991, hemort: Esposende, klubb: Piteå Ridklubb

Therese Edlund mästerskapsdebuterar och Astrid Hedman har sedan VM 2022 en ny häst i Jaguar.

– Eftersom det är en relativt ny gren med få internationella tävlingar, blir mästerskapen väldigt spännande. Det är först då man verkligen ser hur nivån höjt sig, vilket också gör det svårt att sia om resultat. Självklart finns det favoriter, men de svenska ekipagen är starka och jag är övertygad om att vi kommer få se väldigt fina insatser under EM, säger Kajsa Ekedahl.

EM kommer i år ha fritt inträde, vilket bäddar för en folkfest. Detta blir dessutom det första europamästerskapet som hålls sedan 2016, eftersom det planerade mästerskapet 2020 fick ställas in på grund av pandemin.

– WE är verkligen en gren som bygger på att man har ett gott samarbete med hästen. Det blir en väldigt trevlig ridstil, vilket jag hoppas att publiken uppskattar. Du som har möjlighet, kom och titta för ju större svenskklack på läktaren desto roligare, säger Kajsa Ekedahl.

Arrangörens hemsida:
    2024-europeanchampionship-cz.pdf (wawe-workingequitation.com)