Dressyrgiganter möts i Globen

Årets sensationsman i dressyren, danske Andreas Helgstrand, kommer till Globen och Stockholm International Horse Show. Därmed blir det ett spännande nordiskt mästarmöte när dressyrgiganterna Brink och Helgstrand möts. Jan Brink rider Briar, men vilken av sina topphästar Helgstrand tar med till Sverige är fortfarande oklart. Sagohästen Blue Hors Matiné introducerade han för den internationella dressyrpubliken under VM i somras genom att vinna Grand Prix-klassen, ta VM-brons i Grand Prix Special och VM-silver i Grand Prix Kür. Andreas Helgstrand har fått en flygande start på världscupsäsongen. I går vann han den första kvaltävlingen i danska Århus med hästlängder och lekte hem världscupkvalet med Blue Hors Don Schufro på 79,00%. Nu är det Globen nästa och världscupsdressyren under Stockholm International Horse Show som gäller för dansken. Läs mer om Stockholm International Horse Show 1-3 december på www.stockholmhorseshow.com där du hittar komplett tidsprogram. Tidsprogram FEI World Cup Dressage, Världscupen i dressyr Lördag 2 december 9:20 FEI World Cup Dressage Grand Prix Söndag 3 december 12:55 FEI World Cup Dressage Grand Prix Freestyle (Kür). Foto Andreas Helgstrand från VM i Aachen 2006 finns hos Svensk Hästpress, Roland Thunholm 08-552 43008