Förra årets vinnare, Österlens Ridklubb. Foto: Roland Thunholm

Dags för finaler i Folksam Elit- och Ponnyallsvenska

I helgen, 6-7 juli, går finalerna av både Folksam Elitallsvenska och Folksam Ponnyallsvenska av stapeln under Falsterbo Horse Show. Sammanlagt 20 lag gör upp om titlarna, i tävlingarna som också är lag-SM i hoppning.

Finalerna har lag från hela Sverige och startordningen lottas på fredagen för Folksam Ponnyallsvenska och lördagen för Folksam Elitallsvenska. Medan Elitallsvenskan har avgjorts under Falsterbo Horse Show tidigare, så är det premiär för Ponnyallsvenskan vilket gör det till en maxad helg där många mästerskapsmedaljer ska delas ut.

– Det kommer bli otrolig stämning hela helgen, när både Folksam Elit- och Ponnyallsvenska avgörs samtidigt. Det är alltid något särskilt när SM-tävlingar går av stapeln i en så internationell miljö med mycket förväntansfull publik, säger Niklas Jonsson, ordförande för Svenska Ridsportförbundets hoppkommitté.

– Jag ser alldeles särskilt fram emot att se många unga talanger ha roligt och göra upp om segern när ponnyhoppningen för första gången avgörs under Falsterbo Horse Show, fortsätter Niklas Jonsson.

Folksam Elitallsvenska - lag-SM i hoppning 2024:
    Finalen rids i två omgångar. Alla lag från omgång 1 går till omgång 2.

Omgång 1: 1,35/1,40 hoppning bed. Laghoppning, Falsterbobanan. Omgången rids enligt bestämmelserna för den högre höjden, men med lägre hinderhöjd för ett ekipage.

Omgång 2: 1,35/1,45 hoppning, Internationella hoppbanan. Omvänd startordning efter resultatet i omgång 1. Det lägsta totala antalet fel vinner. Har två eller fler lag samma resultat rider en ryttare från varje lag omhoppning om guldet.

De åtta lag som gör upp om SM-titeln är:

Stockholms Fältrittklubb
    Österlens Ridklubb
    Jump Club Ridsportförening
    Åby Ridklubb
    Hagens Ridsportförening
    Henriksdals Ryttarförening
    Piteå Ridklubb
    Billdals Ridklubb

Fullständiga regler Folksam Elitallsvenska: Folksam elitallsvenska 2024 regler.pdf (ridsport.se)

Folksam Ponnyallsvenska - lag-SM i ponnyhoppning 2024:
    I
    första omgången startar alla lag och därefter går de sex bästa vidare till andra omgången. De tolv lag som gör upp om SM-titeln i ponnyhoppning är:

Vindelns RK
    Gävle RS
    Jump Club RF
    Equality Riders
    Nytorp Equestrian
    Södertälje RK
    Växjöortens RF
    Vetlandsortens RF
    Trollhättans SR
    Hagens RF
    Hittarps RK
    Österlens RK

Fullständiga regler Folksam Ponnyallsvenska: Folksam Ponnyallsvenska 2024 regler.pdf (ridsport.se)

Hur följer du tävlingarna?
    Tävlingarna sänds på Eqisport: Falsterbo Horse Show 2024 - Equisport
    Program och biljetter till Falsterbo Horse Show: Hem - Falsterbo Horse Show
    Startlistor: Falsterbo Horse Show 2024 (equipe.com)

Falsterbo Horse Show:
    Klicka här för att komma till ackrediteringsansökan för Falsterbo Horse Show. Sista dag för ansökan är idag, 4 juli.
    Josefin Wahlberg, pressansvarig Falsterbo Horse Show: press@falsterbohorseshow.com, +41 76 303 23 56