Bra start på Ryttar-VM för Sverige

Måndag: Distanslaget sjua på VM Det svenska laget red in på en sjundeplats i VM-distansen på måndagen. - En fullt godkänd insats, säger lagledare Eva Borg och tillägger att omständigheterna inte var de bästa. "Omständigheterna" stavas ö-s-r-e-g-n. Banan var redan tung efter flera dagars regnande och framemot eftermiddagen dök det berömda "Aachen-regnet" upp. Eftermiddagens regn gjorde sträcka fem tuff för ryttare och hästar. Sträckan gick från veterinärkontrollen vid treländerspunkten till tävlingsområdet i Aachen och det var nerför på leriga vägar och åkrar hela vägen. Tre svenska ryttare, Jessica Holmberg, Liv Burdett och Ingrid Boström fullföljde alla sex sträckorna och tog laget till sjundeplatsen. Starten gick redan klockan sex på måndagsmorgonen och 33 nationer ställde upp med lag. VM i distansritt är ridsportens motsvarighet till maraton eller vasaloppet och VM går över den klassiska distansen 100 miles, 160 kilometer. För ryttaren gäller det att känna sin häst och veta hur krafterna ska disponeras under loppets 6 olika slingor. Mellan varje slinga kontrolleras hästarna av veterinär och obligatoriska vilopauser är inlagda. De svenska ryttarna gick ut i ett relativt lågt tempo och låg vid första veterinärkontroll på 21 plats. Laget avancerade kontroll för kontroll till 14, 12 och elfte plats för att när sista svenska ryttaren kom i mål sluta på en sjundeplats. - En bra prestation av laget att fullfölja, sammanfattade lagledare Eva Borg framemot måndagsnatten. Frankrike blev världsmästare i lag. Flera av förhandsfavoriterna, som bland andra Belgien och Förenade Arabemiraten, föll bort i lagtävlingen. tisdag: Tinne Vilhelmson trea efter dressyrens första dag Tinne Vilhelmson och Solos Carex fick till en riktig fullträff i under dressyrens första dag och red in på tredjeplats med 70,333 procent. - Det kändes verkligen jättebra, säger Tinne Vilhelmson efter ritten inne på Aachens stora och anrika gräsbana dit även dressyren fått flytta in under VM. Dagens resultat lägger en bra grund för lagresultatet. Sverige ankare Jan Brink med Björsells Briar och mästerskapsveteranen Louise Nathhorst startar under onsdagen. För Tinnes del betyder dagens tredjeplats att hon kan börja snegla på Grand Prix Special på fredag. Läs mer på www.ridsport.se Kontaktperson WEG Aachen: Lotta Amnestål 0709-79 56 35 Resultat VM i distansritt 160 kilometer: 1) Miguel Vila Ubach, Spanien, Hungares 9 tim 12 min 27 sek 2) Virginie Atger, Frankrike, Kangoo d´Aurabelle 9;16;13 3) Elodie Le Labourier, Frankrike, Sangho´Limousian 9;16;14 32) Jessica Holmberg, Sverige, Ztefan 10;47; 49 37) Liv Burdett, Sverige, Guld 11;05;26 56) Ingrid Boström, Sverige, Rozzinni 12;46;52 Gunilla Carlson/Marzinette, Yvonne Ekelund/Amigo El Caballo fullföljde ej Nationstävling: 1) Frankrike 28 tim 11 min 27 sek 2) Schweiz 29;57;10 3) Portugal 30;38;32 7) Sverige 34,40;70 (De individuella resultaten justerade sedan måndag sedan en protest behandlats under natten efter tävlingens slut) VM i dressyr Grand Prix, delresultat dag 1: 1) Heike Kemmer, Tyskland, Bonaparte 75,792 2) Imke Schellekens-Bartels, Holland, Sunrise 71,542 3) Tinne Vilhelmson, Sverige, Solos Carex 70,333 28) Kristian von Krusenstierna, Sverige, Wilson 60,417 Ställning nationstävlingen efter dag 1: 1) Tyskland 145,000% 2) Holland 140,042 3) Storbritainnien 134,917 4) USA 134,042 5) Schweiz 133,000 6) Danmark 132,541 7) Sverige 130,750 Gemensamt för alla nationer är de bästa ryttarna startar dag 2 så vi kan se fram emot omkastningar i resultatlistan under morgondagen Louise Nathhorst rider 9.20 Jan Brink 13.50