Biljettsläpp till Stockholm International Horse Show - med svenskt tema och premiär i Ericsson Globe för ett svenskt mästerskap

Både Stockholm International Horse Show och Svenska Ridsportförbundet har jubileum 2012 och det kommer att märkas i Ericsson Globe i november.
Årets tema och partnerland är Sverige och Svenska Ridsportförbundets 100-årsjubileum. Därför passar det verkligen extra bra att AgriaAllsvenskan med finalen i lag-SM i hoppning flyttar in i Ericsson Globe just i år. AgriaAllsvenskans final är det första svenska mästerskapet att avgöras under Stockholm International Horse Show. Agria Allsvenskans nya utseende har möts positivt av ryttarna. Douglas Lindelöw, en av Sveriges spirande ryttarstjärnor och Europamästare för ungdomsryttare 2010, rider för Flyinge Hästsportklubb som hoppas på en plats i SM-finalen i Ericsson Globe. - Kul med ett modernare upplägg på tävlingen och spännande med en final i Stockholm, tycker Douglas. Stockholm Trophy i samarbete med Hööks, dit ryttarna kvalar individuellt, avgörs också med semifinal och final under Stockholm International Horse Show.

Stockholm International Horse Show fyller 20 år 2012. Redan från början hittade publiken till evenemanget och den mix av show och tävling från alla ridsportens områden som blivit Stockholm International Horse Shows kännetecken. - Det kan hända att vi får se några favoriter i repris, säger Ulf Rosengren, ordförande för Stockholm International Horse Show hemlighetsfullt. Vad som är säkert är att publiken bjuds på Reem Acra FEI World Cup, världscup i dressyr, och FEI World Cup Driving, fyrspannens inomhusvärldscup, internationell hoppning med bland annat ett nytt världsrekordförsök i barbackahoppning och Agria Nordic Tour, tävlingen där winner takes it all. - Vi är den biltätaste tävlingen i världen när det gäller premier och ryttarna står i kö för att komma till oss. Även dressyryttarna vinner en bil här, säger Ulf Rosengren.

Årets show får svensk prägel med svenska hästraser och svenskt tema i numren. Ett internationellt shownummer har fått äran att bryta av det blågula. - Frankrike har under åren försett oss med de fantastiska shownummer som blivit en del av vårt varumärke, säger Ulf Rosengren, och därför får de vara med även i år. - Årets internationella shownummer är nytt, det har inte setts i Sverige förut och jag kan lova halsbrytande fart och fläkt.

Ulf Rosengre, ordförande Stockholm International Horse Show, 0705- 16 69 00
Lotta Amnestål, pressansvarig, 0709-79 56 35