Beslut i tre dopingfall

Tre fall av dopning inom ridsporten har upptäckts under sommaren 2006. Det är en häst och två ponnyer som lämnat positiva dopingprov efter tävling. Proven visar att hästarna/ponnyerna hade en otillåten substans i kroppen. Både A- och B-provet har analyserats och är positiva. Svenska Ridsportförbundets disciplinnämnd konstaterar att hästarna haft förbjudna substanser i kroppen under tävling och dömer till avstängning i respektive en, tre och sex månader. Enligt gällande regler fråntas ryttarna också placeringar och prispengar erhållna med dessa hästar/ponnyer på aktuell tävling. I två av fallen är ryttarna under 18 år och i de fallen är det Ansvarig Person, i dessa fall målsman som blir avstängd. I alla tre fallen rör det sig om smärtstillande och antiinflammatoriska ämnen. Alla de berörda förnekar att de uppsåtligen skulle tillfört hästen/ponnyn förbjudna substanser. - Dopning är allvarligt oavsett omständigheterna. Förutom att vi vill ha en ren sport har vi också djurskyddet att ta hänsyn till, säger Sven Tolling, ordförande i Svenska Ridsportförbundet. Disciplinnämndens protokoll i sin helhet finns att läsa på Svenska Ridsportförbundets hemsida www.ridsport.se Sport/Tävling - Disciplinnämnden. Kontakt: Lotta Amnestål, Svenska Ridsportförbundet 0709-79 56 35