Adam Carey tog hem vinsten i 150 när ATG Riders League hade säsongspremiär på Åby Arena. Foto: Mia Nilsson.

Adam Carey och Kajsa Björe segrade i säsongspremiären av ATG Riders League

När den populära hoppserien ATG Riders League hade säsongspremiär på Åby Arena utanför Göteborg var det Adam Carey och förra säsongens totalvinnare Kajsa Björe som tog hem vinsten.

Den fartfyllda tävlingsserien ATG Riders League är äntligen tillbaka och lockade totalt 125 ekipage till säsongspremiären som avgjordes i samband med Westcoast Equstrian Week där ryttarna inledde poängkampen i jakten på en plats i totalfinalen som avgörs under Gothenburg Horse Show 2025. Efter lördagskvällens Winning Rounds stod tillslut Adam Carey och Quebello-D som vinnare i GP-klassen medan Kajsa Björe och Madame L segrade i 135. Kajsa Björe hade stora framgångar under den förra säsongen med flera delsegrar och vinst i totalfinalen, då med Ballyshan Copa Cabana.

ATG Riders League är en svensk serietävling i hoppning på 135- och 150-nivå som rids med sex delfinaler och en totalfinal. Upplägget skiljer sig åt från vanliga klasser då ATG Riders League avgörs i ett antal heat där publiken bjuds på fartfyllda ritter när toppryttarna slåss om att vinna heaten.

I förra säsongens totalfinal, som avgjordes på GHS i februari, vanns alltså 135-touren av Kajsa Björe medan Rolf-Göran Bengtsson och Caillan tog hem totalvinsten i 150. Efter premiären på Åby tar sig touren nu söderut med nästa stopp i Malmö där andra omgången avgörs om ett par veckor.

Resultat ATG Riders League omgång 1, Åby:
Fullständiga resultat ATG Riders League 150-hoppning
Fullständiga resultat ATG Riders League 135-hoppning