Åtta svenska hoppryttare till Scandinavium

Åtta svenska hoppryttare till Scandinavium

Det blir blågult i startfälten i Scandinavium under Gothenburg Horse Show. Åtta svenska hoppryttare kommer att starta under tävlingarna sista helgen i april.

I helgen blev det klart att Malin Baryard-Johnsson, Rolf-Göran Bengtsson, Jens Fredricson och Henrik von Eckermann har kvalat till världscupfinalen.
Ytterligare fyra svenska hoppryttare får rida de internationella klasserna under världscuphelgen. Det är Emma Emanuelsson, Peder Fredricson, Douglas Lindelöw, och nyblivne svenska mästaren Royne Zetterman.

Gothenburg Horse Show inleds med internationella hoppklasser på onsdagen och publiken kan se de svenska ryttarna hoppa varje dag med lördagskvällens Göteborg Trophy som den stora klassen för dem som inte rider världscup.

- Att få rida i Göteborg har varit ett av mina delmål den här säsongen. Jag blev jätteglad när jag fick beskedet och Titan är i en väldigt bra form just nu, säger Emma Emanuelsson som hade en fantastisk avslutning på 2012 med Grand Prix-segrar både internationellt och på hemmaplan. Nu är hon och Titan tillbaka på tävlingsbanorna och har inlett året starkt genom bland annat en fjärdeplats i Borås Grand Prix.

- Att fyra svenska ryttare har kvalat bland 18 ryttare från västra Europa är otroligt stort i den hårda konkurrens som det varit i världscupen i år. Det är bland det största som hänt svensk hoppsport någonsin, säger förbundskapten Sylve Söderstrand och tillägger:
- Det är nog inte så många andra landslag överhuvudtaget som har en sådan hög nivå som vi har inom hoppningen just nu. Om man jämför med andra sporter är det här inte bara stort ur ett internationellt perspektiv utan även ur ett svenskt perspektiv.

Världscupklasserna rids torsdag och fredag kväll med avgörande finalomgång på söndagseftermiddagen.

Gothenburg Horse Show 24-28 april med Rolex FEI World Cup Final och Reem Acra FEI World Cup Final www.gothenburghorseshow.com