Två på väg mot världscupfinal

Två på väg mot världscupfinal

Regerande världscupmästaren Adelinde Cornelissen från Holland gästade Stockholm och Södertälje i helgen. Tillsammans med landslagryttaren och finalklara Tinne Vilhelmson Silfvén blev det en pratstund med media inför den stundande världscupfinalen i Göteborg.

Adelinde Cornelissen var i Sverige för en fortbildningsdag med tränare och ridlärare på Södertälje Ridklubb på fredagen och en välbesökt clinic på Djursholms Ridklubb på lördagen. I lördagens clinic deltog 12 ekipage, både häst och ponnyekipage. Runt 700 personer trängdes på läktarna i Djursholms ridhus, på fredagen fanns runt 160 personer på plats för att lyssna på Adelinde Cornelissen.
Dressyren är på frammarsch och intresset ökar. I Stockholmsområdet har antalet dressyrtävlingar ökat med 88 procent från 2006 till 2012.
- Jättekul, och det märks verkligen att det finns ett stort intresse, säger Tinne Vilhelmson Silfvén som med sina egna framgångar gjort sitt för att öka intresset. I vintras blev det till exempel dubbla segrar och dubbla svenska rekord på världscuptävlingarna under Stockholm International Horse Show.

Adelinde Cornelissen är lärare i botten och har det med sig när hon pratar om pedagogik och utbildning av hästar och ryttare.
- Att lära någon göra dressyrrörelser på rätt sätt är inte riktigt samma sak som att utveckla ett ekipage tillsammans.
Hon poängterar det viktiga i att ha med både kropp och knopp i ridningen. Den mentala laddningen och förberedelsen är lika viktig som ridningen. Liksom att ryttaren är i fysisk form.
- Det är inte viktigt bara för imagen av ryttaren som idrottsman utan för att orka ett meeting som en världscupfinal, ett mästerskap eller den tävling man startar i. Jag förbereder min häst för att vara i form för en final, och då är det inte rättvist mot hästen om jag som ryttare blir trött och inte orkar distansen ut.

En ryttare i bra form har också bättre förutsättningar att vara i bra balans.
- En dressyrhäst arbetar hårt för att göra rörelserna och vara i balans. Då ska han inte behöva hålla ryttaren i balans också.
Adelinde jobbar hårt för att hålla sig i form.
- Jag har alltid varit sportintresserad, som tonåring höll jag på med flera sporter. Nu har jag ett varierat träningsprogram med gymnastik, balett, boxning, thai chi med mera.
Träningen ger henne kroppskontroll och balans.

Både Adelinde Cornelissen och Tinne Vilhelmson Silfvén har nu fullt fokus på dressyrens världscupfinal, Reem Acra FEI World Cup™ Final, under Gothenburg Horse Show sista helgen i april.
Adelinde och Jerich Parzival har vunnit finalen de två senaste åren och Adelinde skulle gärna göra ett hat trick. Sedan OS-silvret i London i somras har hon arbetat med att ändra och finslipa detaljer i sin ridning.
- Och jag har ett nytt program med nyskriven musik, avslöjar hon till finalen som avgörs i det fria programmet till musik.
Tinne Vilhelmson Silfvén har laddat upp i soliga Florida under vårvintern. I mitten av mars kom hon och hästarna hem.
- Don Auriello trivdes bra i solen och var inte alls glad över att komma hem till kylan igen. Men nu är han i fin form igen och vi laddar för Göteborg.
Don Auriello gjorde två starter i USA och gav Tinne ytterligare ett personbästa att lägga till de två hon satte i Stockholm. Så nu har Don Auriello gett Tinne personbästa i Grand Prix, Grand Prix Kür och nu senast från Grand Prix Special.

- Det vore väl toppen att slå dem igen i världscupfinalen, säger Tinne Vilhelmson Silfvén med ett leende.

Ingen av ryttarna vill spekulera om sina chanser.
- Jag kommer att förbereda mig och Don Auriello in i minsta detalj och göra mitt allra bästa i finalen. Sedan får vi se hur långt det räcker, konkurrensen är hård och du kan inte påverka hur någon annan rider, bara dig själv.
Adelinde Cornelissen håller med.
- Du kan bara göra ditt bästa. Jag red en av min bästa, om inte den bästa küren under OS, ändå blev det silver. Du kan inte påverka domare eller konkurrenter, bara dig själv.
Adelinde understryker att hon är oerhört stolt och glad över sitt OS-silver men menar att det visar att ibland räcker inte ditt bästa ända fram.

Fortbildningsdagen och clinicen arrangerades av Stockholms Läns Ridsportförbund tillsammans med Södertälje Ridklubb och Djursholms Ridlubb

Gothenburg Horse Show med Rolex FEI World Cup™ Final och Reem Acra FEI World Cup™ Final 24-28 april www.gothenburghorseshow.com

Lotta Amnestål, 0709-79 56 35
Informationschef Svenska Ridsportförbundet/Pressansvarig Gothenburg Horse Show