Ridsport - Rose Mathisen OS-reserv i dressyr

Ridsport - Rose Mathisen OS-reserv i dressyr

Ryttartävlingarna under OS i London inleds med fälttävlan den 28 juli och avslutas med den individuella dressyrfinalen den 9 augusti. 200 ryttare från 41 länder väntas till Greenwich Park i östra London där ridsportens OS avgörs.

För 13 år sedan stod Rose Mathisen bakom stoet Ballerina och tog emot ett föl i sin famn.
Nu gör sig godkände hingsten Bocelli 1044, som inte längre är något föl, och Rose Mathisen sig redo för att åka till London och OS.
- Han är verkligen hästen i mitt liv. Vi känner ju varandra utan och innan, säger Rose.
Det var förra året som det tog verklig fart för Bocelli och Rose på tävlingsbanorna. Resultaten blev så bra att de kom med i EM-laget som slutade fyra. 2012 började lite tufft för Bocelli som fick göra en buköppning under vintern men nu är tillbaka i fin form.
- Hans styrka är att han rör sig med energi, har ett bra temperament och tre bra gångarter. Att han dessutom är enkel att resa med gör ju inte saken sämre, säger Rose.
Bocelli var precis utanför final i unghäst-VM både som 5- och 6-åring. Vid en av prisutdelningarna i semifinalen stod han bredvid en lovande unghäst från Holland, nämligen Scandic.
- Lite kul att vi rider i samma lag nu, säger Rose.
Rose Mathisen är inte nervös inför OS men tycker det ska bli väldigt roligt att komma till London.
- Spännande med alla de andra idrottsmännen och hela upplevelsen.
Till vardags håller Rose Mathisen till på Gränsbo stuteri där stostallet är fullt nu på sommaren. Tack vare stöd på hemmaplan kan Rose satsa på tävlandet med Bocelli.
- Det är full fart både vinter och sommar med hingstar, ston, träning och tävling. Men vi hjälps åt för att få allt att fungera.
Rose och Bocelli har gjort en lång resa tillsammans. Och nu väntar ännu ett äventyr.