Vitalis-stipendiet belönar smarta lösningar inom eHälsa: Omsorgsdagbok ger bättre äldreomsorgen

Årets Vitalis-stipendium delas idag ut på Svenska Mässan i Göteborg. Stipendiet som är på 50 000 kronor belönar nytänkande IT-stöd i vård och omsorg. För årets stipendiater står patientsäkerheten i fokus.

Kommunstipendiet går till Jenny Andersson, äldreförvaltningen Stockholms stad, för den nya e-tjänsten Omsorgsdagboken.
Landstingsstipendiet tilldelades Per Pohjanen och Tina Sundlöf, Norrbottens läns landsting för VIS, Verksamhetens informationssystem, ett dokumenthanteringssystem som tagits fram för att i realtid dela information i vården.

Stipendiet delas ut i samband med invigningen av Vitalis, Sveriges största konferens och mässa om eHälsa – IT i vård och omsorg. Prisutdelare är Karin Johansson, statssekreterare på Socialdepartementet. Bakom stipendiet står Vitalis och Tieto AB.
– De vinnande projekten är mycket bra och inspirerande exempel på innovativa lösningar inom eHälsa, säger Eva Martinsson, ansvarig för Vitalis, Sveriges största konferens med utställningen inom eHälsa, som arrangeras 27-29 april.

Jenny Andersson tilldelas Vitalisstipendiet för kommuner för Omsorgsdagboken, som, sattes i drift 25 november 2009 och finns tillgänglig för alla inom Stockholms stad. Genom omsorgsdagboken kan de äldre och deras närstående via nätet följa hur omsorgen bedrivs dag för dag. De kan till exempel ta del av beslut, genomförandeplaner och vad som hänt. De som ger vård och omsorg registrerar informationen via sina handdatorer eller vanlig dator, som är kopplade till Hemtjänstens huvudsystem.
Tanken bakom omsorgsdagboken är i första hand att på bästa sätt ge den omsorg som omsorgstagaren beviljats, men även för att se hur utföraren utfört sitt åtagande gentemot beställaren. Det är bara personer som har insatser från hemtjänsten och de anhöriga som medgivits tillstånd som kan använda Omsorgsdagboken.

Juryns motivering för kommunstipendiet är följande:
”Stockholms stad har genom den nya e-tjänsten, omsorgsdagboken, skapat en möjlighet för de äldre och deras anhöriga till delaktighet i vården och omsorgen. Tjänsten ska helt utbyggd ge service till 26 000 personer. Omsorgsdagboken motsvarar på ett utomordentligt sätt de förutsättningar som beskrivs för IT-stipendiet”.

Per Pohjanen, överläkare på Sunderby sjukhus och Tina Sundlöf, verksamhetsutvecklare på Norrbottens läns landsting får Vitalisstipendiet för landsting för dokumenthanteringssystemet VIS, Verksamhetens InformationsSystem. Systemet börjar tas i drift under våren i Norrbottens läns landsting. I VIS samlas styrdokument utanför journalsystemet.
Tidigare lagrades dokumenterade rutiner inom respektive verksamhet. Dokumentation med bristande åtkomst, där det råder osäkerhet om giltigheten samtidigt som den är svårsökt och inte spårbar skapar situationer där patientsäkerheten riskeras. Med VIS samlas allt på ett och samma ställe. Det ger många fördelar.
Projektets målsättning är att med patienten i centrum skapa en vårdmiljö som aldrig skadar, utan botar, lindrar och tröstar En miljö där vi lär av varandra genom att delge andra sina erfarenheter.

Juryns motivering för landstingsstipendiet är följande:
”För framsynt tänkande och användning av vårdgivarens styrinformation med stark involvering av alla aktörer i utvecklingsarbetet, inte mint ledningen, där VIS främjar och stärker patientsäkerheten och vårdens kvalitet”.

För mer information om Vitalis och Vitalis-stipendiet:
Kontakta Eva Martinsson, som är konferens- och mässansvarig,
tel 031-708 82 40, mobil 0708-80 80 12, e-post: eva.martinsson@svenskamassan.se.
Kerstin Buhr, Tieto AB, mobil 070-378 70 30, kerstin.buhr@tieto.com

Vitalis-stipendiet delas ut av statssekreterare Karin Johansson på Vitalis, Fokusscenen, tisdag 27 april kl 15.00

Bilder från prisutdelningen kan laddas ner från www.vitalis.nu efter prisutdelningen.

Fotnot:
Vitalis-stipendiet belönar innovativa insatser inom områdena tillgänglighet, inflytande och säkerhet, som fokuseras i den nationella IT-strategin. Insatserna skall ha skett med hjälp av IT-stöd och/eller IT-baserade lösningar. Effekten av insatserna skall ha medfört en påvisbar ökad nytta för vårdtagare/brukare/patienter, personal, organisation och samhällsekonomin. Beslut skall ha tagits om att den innovativa insatsen ska fungera ute i den ordinarie verksamheten eller vara på väg att införas.

412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444