Upprop för klimatneutrala transporter: Stort klimatprojekt presenteras på Logistik & Transport i Göteborg

Med målet att halvera klimatpåverkan från de vägburna godstransporterna i Sverige fram till 2020 har Schenker, Volvo Lastvagnar, Preem, Vägverket och Göteborgs Miljövetenskapliga Centrum vid Chalmers och Göteborgs universitet (GMV) startat ett omfattande projekt. Projektet presenteras på Logistik & Transport på Svenska Mässan i Göteborg nu i maj. "Klimatneutrala godstransporter på väg", som det heter, har redan fått stöd från en rad håll, bl. a. av infrastrukturminister Åsa Torstensson och miljöminister Andreas Carlgren. - Vi som driver klimatprojektet kommer att spika upp våra åtaganden på ett plank på mässan, säger Bo Hallams, marknadsdirektör på Schenker AB. Vi hoppas att Sveriges stora företag och organisationer ansluter sig när de tar del av vårt upprop. Alla har en oerhört viktig roll här. Tuff utmaning "Klimatneutrala godstransporter på väg" handlar om effektivare transporter, bränsleproduktion, fordon och en utökad användning av förnybara bränslen. Det är en tuff utmaning man antar. Inte minst med tanke på att vägtransporterna hela tiden ökar. - Vi är mycket optimistiska. Ju fler som ansluter sig desto snabbare närmar vi oss målet, säger Lennart Pilskog, ansvarig, Public Affairs Volvo Lastvagnar. I projektet finns ambitionen att årligen följa upp det på Logistik & Transport. Heltäckande mötesplats Logistik & Transport är logistikbranschens heltäckande mötesplats. Årets arrangemang hålls den 20-22 maj och består av en stor mässa och ett omfattande konferensprogram. Den internationella Eurolog-konferensen integreras nu helt i Logistik & Transports konferens. Det blir dessutom en rad utställarseminarier. Mässdelens områden är logistik- och transporttjänster, IT i logistiken, Supply Chain Management, materialhantering, konsulter och kompetens. Allt starkare - Logistik & Transports position som den stora utvecklande affärsplatsen för logistikbranschens kunder och leverantörer har stärkts kraftigt de senaste åren, säger mässansvarige Jan Nilsson. Besöksiffrorna har stigit brant och hela evenemanget har förnyats och utökats. Vi ser fram emot några högintensiva dagar på Svenska Mässan i maj. Parallellt med Logistik & Transport hålls RoRo-mässan på Svenska Mässan. Det blir öppna dörrar mellan mässorna, så att besökarna kan gå fritt mellan de båda arrangemangen. Mer information på www.logistik.to