Trädgårdsvänner hämtar inspiration i Estland till Bokmässan i Göteborg!

På årets Bok & Biblioteksmässa den 27- 30 september står Estland i fokus. Förutom i seminarier och montrar kommer det att synas i den populära avdelningen Mat & Trädgård, som i år får en estnisk prägel med en estnisk idéträdgård, uppbyggd av ideella trädgårds-föreningar i Västsverige. För att hämta inspiration och lära mer om estnisk trädgårdskonst arrangerar Mat & Trädgård en resa till Estland den 16-19 maj. Resan i österled görs i Linnés "nyfikenhetsanda". Även Linné uppmärksammas stort på Bokmässan med anledning av 300-årsminnet av hans födelse. Inspirationen hämtas från olika estniska trädgårdar, möte med en landskapsarkitekt och besök på en växtmarknad i Turi där välkända odlare finns på plats, t ex klematiskungen Kivistik, vid sidan om försäljare av hemmaodlade växter. Här finns mycket klematis, vinrankor, buskar och gamla sorters perenner. I projektet har experter med koppling till Estland och Sverige engagerats: trädgårdsdesignern Karin Truverk som är utbildad i Estland men bor i Sverige och Kaili Maide, trädgårdsmästare, Bergianska trädgården i Stockholm. En grupp av trädgårdsexperter från Estland väntas också till Bokmässan. Hela projektet är ett stort folkbildningsprojekt där de ideella trädgårdsföreningarna lär sig mer om estnisk trädgårdskultur.. På Bokmässan bjuder Mat & Trädgård också på en Kockteater och en Trädgårdsscen, där t ex Karin Berglund, Ingar Nilsson och Eva Robild framträder. Konferencier på Trädgårdsscenen är Gunnel Carlsson, Ola Bixo och Ragnhild Hansson. Även det estniska köket ska uppmärksammas. Karl-Martin Sinijärv, en intressant kulturpersonlighet, känd från estnisk TV, kommer att gästa Kockteatern. Guider på Kockteatern blir Ulf Elfving, Lotta Bromé och Mikael Mölstad, där publiken möter många av Sveriges främsta kockar, matprofiler och vinkännare. Göteborgs Lustgårdar dvs Trädgårdsföreningen, Liseberg, Botaniska Trädgården och Gunnebo är med i samarbetet. Studiefrämjandet medverkar med en pjäs om Linné och deltar i en paneldiskussion om klimat- och miljöfrågorna. Mat & Trädgård är ett samarbete mellan: Akademibokhandeln, Studiefrämjandet, Natur och Kultur, Damm, Forma Publishing Group, Norstedts, Albert Bonniers Förlag, Fälth & Hässler, Måltidsakademien, Gartnersällskapet i Stockholm, Göteborgs Lustgårdar, Medlemmar från ideella trädgårdsföreningar i väst: Kungsbacka trädgårdsvänner, Svenska Saintpauliasällskapet, Koloniträdgårdsförbundet, Trädgårdsamatörerna, Hortikulturens vänner, Sveriges Pomologiska sällskap, Svenska Rosensällskapet och Svenska Örtasällskapet. För mer information om Bok & Bibliotek: www.bok-bibliotek.se Bok & Biblioteksmässan hålls på Svenska Mässan i Göteborg den 27- 30 september 2007. För frågor kontakta Mat & Trädgård: Ragnhild Hansson, projektledare tel 0300-612 92, 0702-79 93 69, ragnhild.hansson@telia.com Bok & Bibliotek: Birgitta Jacobsson Ekblom, informationschef tel 031-708 84 05, 0706-21 94 53, bje@bok-bibliotek.se