Succé för barnmässa

Baby & Barn fortsätter att växa trots lågkonjunkturen.

På mässans sista dag kan Anna Jarnö, mässansvarig för Baby & Barn, konstatera att mässan vuxit på flera olika sätt.

- Vi märker att vi når fler medlemmar ur familjen, såväl mammor och pappor som mor- och farföräldrar. Det är också fler utställare som deltar jämfört med tidigare år, trots svårare ekonomiska tider.

Årets mässa är den fjärde i ordningen och har vuxit med 20 procent sedan i fjol. Flera starka varumärken deltog i år för första gången.

- Utställarna är nöjda. De möter konsumenten direkt öga mot öga, och flera tycker att mässan blir allt viktigare, säger Anna Jarnö.

En av årets trender är att familjer satsar på bättre kvalitet. Det finns en trötthet på köphets och slit och släng som får stå tillbaka för bättre funktion och hållbarhet. På mässan finns mängder av nya produkter som erbjuder just detta.

- Dagens konsumenter är mer kräsna i en positiv bemärkelse. De betalar gärna lite extra för kvalitet som håller och vetskapen att varan är producerad på ett schysst sätt, etiskt och miljömässigt.

Kända ansikten, experter och barnteater avlöste varandra under helgens mässa. Det var stundtals stor trängsel med alla barnvagnar, ballonger och familjer som ville ta del av allt kul på scenerna.

- När Alfons Åberg uppträdde var det så mycket folk att vi kunde ha haft dubbelt så många sittplatser. Intresset var fantastiskt och nu längtar vi efter att börja planera inför nästa års mässa, säger Anna Jarnö.

Kortfakta Baby & Barn 2009

• 10414 besökare
  • 116 utställare
  • 40-talet programpunkter på mässans två scener
  • En aktivitet för hela familjen med huvudsakligt fokus på barn upp till 6 år.
  • Nästa Baby & Barn arrangeras 9-11 april 2010 på Svenska Mässan i Göteborg.
Webbfilm och bilder från årets mässa finns på www.babybarn.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Jarnö, mässansvarig
E-post: anna.jarno@svenskamassan.se

412 94 Göteborg. Besöksadress: MässansGata/Korsvägen.
Tel: 031-7088000. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax:031-708 84 60.
E-post:press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444