Idrottsminister Annika Strandhäll intervjuades på Öppna Scenen

Stor framgång för Träffpunkt Idrott

På Träffpunkt Idrott har det i veckan varit högt tryck. Antalet besökare ökade totalt och flera av konferenserna drog fulla hus.

- Vi är jättenöjda med att vi lyckats öka deltagarsiffran. Dessutom är det särskilt roligt att vi haft ett 40-tal helt nya företag som utställare, säger Monika Ölund, affärsansvarig för Träffpunkt Idrott.

Intresset för Öppna scenen/Björns Bar gick inte att ta miste på. Där intervjuades flera av idrottens makthavare som Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet, David Lega, politiker och Annika Strandhäll, idrottsminister. Varje intervju avslutades med frågor från publiken. Engagemanget var stort och stundtals gick diskussionerna höga.

De mest besökta seminarierna var:

• Ska inte barn och ungdomar få tävla längre?
  • Hur kan idrottsmiljö bidra till en socialt hållbar utveckling?
  • Rätt person på rätt plats, Svenska Badmästarförbundet.
  • SBB-dagen, arrangerad av Svenska Badbranschen, en heldag kring framtidens badanläggningar som arrangerades för första gången och blev också mycket lyckad.
  • Hur kan arkitekturen påverka och bidra till folkhälsan?
    Gert Wingårdh inledde Träffpunkt Idrotts andra dag i en fullsatt lokal. Han gav sin syn på vad som krävs för att skapa anläggningar och ytor som uppmuntrar till fysisk aktivitet och bidrar till ett hållbart samhälle.

Träffpunkt Idrottspriset delades ut för första gången. Målet med priset är att uppmärksamma alla de innovationer som idag bidrar ökad tillgänglighet och en förbättring av idrottsanläggningar. Och som i sin tur bidrar till ett friskare och mer integrerat samhälle.

Juryns pris gick till:
- Naturisbana NiceRink - ett helt nytt sätt att anlägga en naturisbana jämfört med den traditionella metoden. Enkel att anlägga, prisvärd och hållbar lösning.

Juryns hedersomnämnande och besökarnas pris gick till:
- Simborgarmärket - det regnbågsfärgade Simborgarmärket har 2018 fått stå som symbol för människors lika rättigheter och värde inom Svensk Simidrott och siminlärningen.

Träffpunkt Idrottsprisets jury består av representanter från RISE (Research Institutes of Sweden) Idrottens Affärer samt ordförande i Sveriges Fritids-och Kulturchefsförening.

Röster om Träffpunkt Idrott:

Annika Strandhäll, idrottsminister:”För mig var det första gången här på mässan och hoppas verkligen jag får möjlighet att komma tillbaka. Det är fantastiskt roligt att den här mötesplatsen finns. Jag har också förstått, när jag varit runt och talat med folk här de här dagarna, att man är extremt nöjd. För mig är frågan om jämställdhet inom idrotten särskilt viktig. Satsa på tjejerna, det lönar sig på många olika sätt."

Martin Barkelid, säljare, Dextra:
”För oss har det varit en fantastisk mässa! Vi säljer glassmaskiner och italiensk mjukglass av högsta kvalitet till simhallarnas caféavdelningar. Innan mässan hade vi ett 83 kunder runt om i Sverige. Efter denna mässan lär vi ha dubbelt så många. Vi har fått in närmare 100 intresseanmälningar, främst från kommuner, som vi ha vår produkt. Vi är självklart supernöjda!”

Anders Bohman, affärsområdeschef, Unisport:

”Årets mässa har haft en bra blandning av besökare och gett oss många affärsmöjligheter. Vi har nått våra målgrupper, beslutsfattare i kommuner och folk som jobbar hands-on, och haft flera givande samtal om både små och större investeringar, från konstgräsplaner och sporthallsinredningar till bollar.”

Carl Sandin – Idrottsutvecklare, Botkyrka Kommun:
” Träffpunkt Idrott är perfekt för oss då det är mycket fokus på bad. I år har vi hittat en ny städmaskin som vi gärna hade velat ha i badhuset som vi hoppas på att kunna köpa. Det är ett bra sätt att få ta del av nya tekniker och få ett utbyte bland andra som är i branschen.”

Per Wennerfors, Senior Advisor – ACP AB:

”För mig är Träffpunkt Idrott en självklarhet då jag arbetat inom ventilation och bad i många år. Det personliga mötet med leverantörer, arkitekter och andra inom branschen är det viktigast för mig. De kontakter som man knyter på mässgolvet är ovärderliga och det är svårt att hitta en bättre mässa som har allt detta samlat på ett och samma ställe.”

Träffpunkt Idrott är Norden största mötesplats för alla som är engagerade inom idrott, bad, fritid och folkhälsa. Medan de smartaste lösningarna presenteras på mässgolvet, diskuteras idrottens framtid i spännande konferensspår – och besökare och delegater inbjuds att delta i debatten.

Träffpunkt Idrott arrangeras nästa gång 17-19 mars 2020.
> LÄS MER OM TRÄFFPUNKT IDROTT

För frågor kontakta:
Monika Ölund, affärsansvarig för Träffpunkt Idrott på Svenska Mässan, tel 031-708 80 82.

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se