"Star in the Making" - Europeisk stjärna på Bok & Biblioteksmässan 2007

När tidningen The Economist tidigare i år spådde det politiska året blev den svenskfödde estniske presidenten Toomas Hendrik Ilves årets "Star in the making". Den 27 september inviger han Bok- & Biblioteksmässan i Göteborg. Toomas Hendrik Ilves föddes i Stockholm 1953 efter att hans föräldrar flytt från Estland under andra världskriget. Han tog psykologiexamen vid Columbia University och University of Pennsylvania i USA. Innan han blev politiskt engagerad, i samband med Estlands självständighet 1991, jobbade han som både lärare och journalist. 1996 utsågs han till Estlands utrikesminister. Efter flera år som ledamot i Europaparlamentet valdes han förra året till Estlands fjärde president. Toomas Hendrik Ilves inviger årets Bokmässa i Göteborg tillsammans med Anna Falck, vd för Bok & Bibliotek, torsdagen den 27 sept kl 11.30. Med sin internationella bakgrund är frågan vilken vision Toomas Hendrik Ilves har för Estland i Europa? Efter invigningen samtalar han med europaparlamentariker om Estland och det gamla kontra det nya Europa kl 15.00. Gränsland Estland - medelpunkt på Bok & Biblioteksmässan 2007 Estland i fokus på Bok & Biblioteksmässan Estland ligger och har alltid legat på gränsen. På gränsen mellan Baltikum och Skandinavien, mellan Ryssland och Europa och mellan öst och väst. Denna unika position har satt spår i den estniska kulturen, litteraturen och i den estniska själen. Den samhörighet som esterna känner med Skandinavien och resten av Europa har störts av två långa ockupationer. Första gången från 1710 till 1918 och senare av Sovjetunionen mellan 1940 till 1991. Den sovjetiska ockupationen influerade den litterära och kulturella utvecklingen i landet. Många författare var tvungna att fly. När större delen av landets författare tvingas i exil, hur behåller man då en levande litteratur? Språket ger Estland en särställning i Europa. Estniskan tillhör den finsk-ugriska språkfamiljen, en exklusivitet som de bara delar med Ungern och Finland. Hur har Estland, med sina starka band till Europa, påverkats av att stå utanför de indoeuropeiska språken? Estland har en gång varit svenskt, mellan 1561 och 1710. Under andra världskriget flydde många ester till Sverige. Idag finns mer än 35 000 svenskar med estniskt påbrå. Många svenskar ser Estland som en av tre baltiska länder men hur ser de sig själva? Som Skandinaver? Européer? Alltså återstår frågan: Vad vet vi om Estland idag? Många svar får du på Bok & Biblioteksmässan 27 - 30 september. För mer information och intervjuer kontakta Dragana Maksimovic, 08-54 58 54 10, 073-10 11 450, info@dragana.se För övriga frågor om Bok & Bibliotek kontakta Birgitta Jacobsson Ekblom 031-708 84 05, 0706-21 94 53 bok@bibliotek.se