Som en osynlig sten i mitt hjärta Hiv och aids uppmärksammas på Bokmässan i Göteborg

Varje dag smittas tusentals människor i världen av hiv. Vem som helst kan drabbas, ung, gammal, fattig och rik. Även i Sverige ökar antalet hiv-smittade. Hur kan sjukdomen bekämpas? På Bokmässan, 24-27 september, diskuterar drabbade, experter och engagerade hiv- och aids-situationen i världen.

När Neo Chitombo var 24 år fick hon beskedet: hiv-positiv. På Bokmässan berättar hon om kampen för att återfå självförtroendet och bryta "självstigmatiseringen". Hennes budskap är: om man inte accepterar sig själv, kommer ingen annan att göra det heller. I hemlandet Botswana, ett av världens hårdast drabbade länder av hiv och aids, kallas Neo Chitombo "Miss Stigma Free" för hennes kamp mot stigmatiseringen av de drabbade.

I fem seminarier på Bokmässan lyfter Röda Korset, Lärarnas Riksförbund, SOS Barnbyar och Leopard förlag fram situationen för hiv- och aidsdrabbade människor i världen och Sverige. Kan smittan stoppas? Kan aids botas? Hur länge kan man leva med hivsmitta och aids? Varför dör så många när det finns bromsmediciner? Har hiv/aids blivit en "icke-fråga" bland svenska ungdomar?

Dessa och många andra frågor tas upp i seminarierna. Där medverkar bland andra: Neo Chitombo, Elaine Vocelka, amerikanska som skrivit en bok om livet som hiv-positiv, författaren Henning Mankell, Lärarnas Riksförbunds ordförande Metta Fjelkner, Christina Ralsgård, Hivskolan, Karolinska sjukhuset, Maria Larsson, folkhälsominister, Mona Sahlin, partiledare, Lars Olof Kallings, professor, Bengt Westerberg, Röda Korsets ordförande, Michael Karlsson, SOS-Barnbyars ordförande, Coenraad de Beer, chef för SOS-Barnbyars familjestärkande arbete i Sydafrika, samt Donald Boström och Mats Ögren, författare/redaktörer till antologin Som en osynlig sten i mitt hjärta - Om hiv och aids i Sverige och världen, som lanseras på Bokmässan.

Det inledande seminariet om hiv och aids, torsdag 24 september kl 16.15, avslutas med en konsert med Alcazar.

För frågor, kontakta
Birgitta Jacobsson Ekblom, tel 031-708 84 05, 0701-61 65 09, bje@bok-bibliotek.se