Scanpack 2009 trendundersökning pekar helhetsperspektiv som vinnare i en global värld ut

Den som har kunskap och förmåga att tillfredställa behovet i hela förädlingskedjan med sin förpackningslösning är vinnare i dagens globala värld. Det visar den nordiska trendundersökning som Scanpack 2009 nyligen genomfört.

I kölvattnet av den internationella lågkonjunkturen framträder mönstret kring helhetsperspektivet allt tydligare. I undersökningen Scanpack 2009 Market Update framgår det att framgången för handelns egna märkesvaror (EMV) delvis beror på att man snabbt förmått att bygga vidare på förpackningslösningar som standardiserar och optimerar såväl transport-, butiks- och konsumentförpackningar. Med nya koncept och produkter har EMV blivit trendsättare och vunnit konsumenternas gillande.

De nordiska förpackningsföreningarna kommenterar Scanpack 2009 Market Update på följande vis:

"Helheten är viktig. De företag som har möjlighet att vara verksamma i hela förädlingskedjan är också de som är mest lönsamma. Därför gäller det att kontinuerligt hitta fora att mötas i så att en samverkan kring helheten kommer till stånd", säger Anders Sörås, VD för Intressentföreningen Packforsk i Sverige.

"Vi ser en betydande satsning på att optimera både konsumentförpackningar och distributionsförpackningar då det finns mycket pengar att tjäna på effektiva transporter. Här har detaljhandeln med sina egna märkesvaror klart ökat sina aktiviteter", säger Jan Ove Holmen, VD för Den Norske Emballasjeforening I Norge.

"Ökad internationalisering av livsmedel och läkemedelsprodukter kommer att ytterligare premiera de förpackningsföretag som utvecklar förpackningslösningen som en direkt värdeskapande del i kundens produktion när kunden ska nå ut på nya marknader med sina produkter", säger Jens Christian Sörensen, VD för DTI/Emballage & Transportinstituttet i Danmark.

"I en global värld ligger det idag en stor utmaning för detaljister, varuproducenter och förpackningsföretag att hantera ett stort antal motstridiga konsumenttrender. Dyrt eller billigt, hälso & skönhetsmat kontra onyttig snabbmat, närproducerat ställt mot importerat. En framgångsrik hantering av dessa paradoxer kräver ett helhetsperspektiv och ökat samarbete i hela förädlingskedjan. Vidare kräver den globala hanteringen av klimatfrågan en helhetssyn", säger, Roger Bagge, VD för Finska Förpackningsföreningen I Finland

Den fullständiga rapporten Scanpack 2009 Market Update kan beställas av Siv Edlund, Senior Advisor Scanpack 2009.

För ytterligare information kontakta:

Siv Edlund, Senior Advisor Scanpack 2009

Telefon:+46 317088060

Email:siv.edlund@svenskamassan.se

Scanpack 2009 Market Update undersöker förpackningsbranschens värdekedja med fokus på Danmark, Norge, Sverige Finland för hitta de viktigaste nationella och globala trenderna och dess bakomliggande faktorer. Den första rapporten gavs ut inför Scanpack 2006.