Rekord för Svenska Mässan

2007 blev resultatmässigt Svenska Mässans bästa år någonsin med ett rörelseresultat på 90 Mkr (72 Mkr) och ett kassaflöde på 108 Mkr (89 Mkr). - Framgången är bl a ett resultat av vår unika affärsmodell, säger Lennart Mankert, VD och koncernchef. •• Förutom rörelseresultatet är även vinsten efter finansiella poster 42 Mkr (32 Mkr) "all time high". Omsättningen, 783 Mkr, är den näst högsta genom tiderna och tangerar i det närmaste 2006 års rekordomsättning (788 Mkr). •• Lennart Mankert konstaterar att alla affärsområden överträffat sina lönsamhetsmål. Han ser en förklaring till det goda resultatet i koncernens unika affärsmodell, där mässor, kongresser, events, restauranger och hotell ingår och interagerar. Förutom att vi utvecklat vår verksamhet har vi dessutom ökat vår intjäningsförmåga. - Att hotell och restauranger knyts till mässor är inte ovanligt idag, konstaterar han. - Vad som gör Svenska Mässan unikt, i ett europeiskt perspektiv, är att vi driver allt i egen regi. Det gör att vi kan säkra kvaliteten, samtidigt som vi gör påtagliga samordningsvinster. En annan bärande del i kvalitetsarbetet är satsningen "Värdskap i världsklass". - Det är en strävan som genomsyrar hela vår organisation och en förutsättning för att nå våra tillväxtmål. I fjol genomgick t ex hela vår personal en utbildning i värdskap. •• 2007 slog Hotel Gothia Towers nytt nordiskt rekord med 277 733 övernattande gäster. Framgångssagan King Size räksmörgås noterade också nytt rekord. Inte mindre än 143 155 räkmackor såldes under året. Det innebär 16 mackor i timmen.dygnet runt, året om! Vill du veta mer? Ring Lennart Mankert, VD och koncernschef Svenska Mässan, tfn 031-708 80 10.