Prisad företagsledare talare på Leva & Fungera

Aktuella Veronica Hedenmark, framgångsrik företagare och vinnare av mångfaldspriset på årets Kompetensgala, är talare på årets Leva & Fungera mässa under rubriken "En drake stiger endast i motvind".
När Veronica Hedenmark, som är född med benskörhet, gick ut gymnasiet ville försäkringskassan förtidspensionera henne. Redan då hade hon ett inre mål och efter en livskris föddes hennes företag VH assistans hemma vid köksbordet i Falun.
- Det tycktes finnas tusen möjligheter, men inte en enda för mig. Det blev viktigt att skapa något eget, ett arbete och att göra något av livet. Min främsta drivkraft var viljan att hjälpa personer med funktionshinder, förklarar hon.

Tolv år och 500 anställda senare
I dag tolv år senare har hon 500 anställda från Kiruna i norr till Malmö i söder, och är en mycket framgångsrik ledare. Hon är bland mycket annat vinnare av årets mångfaldspris på Kompetensgalan. Funktionshindrade räknas bort direkt. Hon anser att man ska se till individens styrkor, detta är viktigt inte minst när det gäller mångfaldsarbetet.
- Min strävan är att personer med funktionshinder ska ses som en tillgång och inte som en belastning. Det finns så mycket fördomar i arbetslivet och i samhället, som funktionshindrad blir man borträknad direkt. Se individen istället för funktionshindret! Individens drivkraft kan bara komma fram när den ges möjlighet till det och släpps in i arbetslivet, säger hon.

Bilder fria för publicering finns att ladda ner på
http://www.veronica.se/pressbilder.html under press, pressbilder
Mer information ang. Leva & Fungera finns på www.levafungera.se
Kontaktpersoner:
Veronica Hedenmark, VH assistans, 070-398 29 29 www.vhassistans.se

Agnetha Wiklund-Helén, kommunikationschef VH Assistans, 070-31 96 466
Maria Nilsson, mässansvarig Leva & Fungera Svenska Mässan, 031-708 80 79

41294 Göteborg. Besöksadress: MässansGata/Korsvägen.
Tel: 031-7088000. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444