Pressinformation från Svenska Mässan i Göteborg

När Konstruktion & Design återkommer 2009 är målsättningen att stimulera produktutvecklingen inom nordisk industri. - Vi vill se goda idéer födas, säger Anki Fagerström, mässansvarig. •• Konstruktion & Design 2006 blev en stor framgång, med lyckade initiativ som "Framgångsfabriken" och "Materialexpo". När mässan återkommer 10-12 mars 2009 på Svenska Mässan i Göteborg vässas konceptet ytterligare. •• En del i förnyelsen av Konstruktion & Design kallas "Material fusion", en nyskapande satsning som ska öppna besökarnas sinnen och fungera som en utställning i utställningen. - Det är ett initiativ för att utveckla den nordiska industrin, säger Anki Fagerström. Hon konstaterar att steget mellan idé och produktion, från tanke till färdig produkt, blir allt kortare. För att klara konkurrensen måste man kunna reagera snabbt på marknadens krav: - Produkter skapas i allt snabbare takt, ofta i korta serier, nya material utvecklas hela tiden, konkurrensen ökar. Det gäller att se alla möjligheter och ligga steget före. Det vill vi bidra till. • • "Material fusion", ja - vad står egentligen namnet för? - Fusion innebär ju att smälta samman. Och det är exakt vad som krävs om vi ska få fart på produktutvecklingen, menar Anders Breitholtz, VD för Råvara Sverige, samarbetspartner i satsningen. Han exemplifierar: - En fusion mellan material ger nya egenskaper: lättare, starkare, mjukare, biologiskt nedbrytbart - miljöaspekten blir allt viktigare. Man kan också se det som en fusion mellan kunskapsområden. Och, inte minst, mellan människor. •• Anders Breitholtz ser en enorm potential i samarbetet kring arrangemanget. - Inom alla industrigrenar får ju material med nya egenskaper allt större betydelse. - Materialstrateger jagar ytor. Hur känns ratten eller växelknoppen? Inom bildesign är det avgörande frågor. Är materialet skrovligt, mjukt, hårt, snällt, transparant? Materialen kan handla om allt från genomskinlig betong, plast gjord på majsolja, plast förstärkt med bambu, skummat aluminium, termobehandlat trä, 3D-printrad metall etc, etc. - Allt det här står till buds. Vad kan vi hitta på? Det är frågor som kommer att stå i fokus på Konstruktion & Design. •• Anki Fagerström framhåller materialets ökade betydelse som konkurrensfaktor i snart sagt alla branscher. - Inga begränsningar gäller, mötesplatsen är viktig för hela industrin. Eftersom Konstruktion & Design är Nordens enda renodlade event för produktutveckling är vår ambition att nå alla industrigrenar, alla slags produkter. Vill du veta mer? Ring Anki Fagerström, mässansvarig för Konstruktion & Design på Svenska Mässan, tfn 031-708 82 37.