Påminnelse: Pressinbjudan till EuroHorse 2023

Påminnelse: Pressinbjudan till EuroHorse 2023

Den 23-26 februari arrangeras EuroHorse, norra Europas största hästmässa, på Svenska Mässan. Efter två års uppehåll på grund av pandemin är det äntligen dags igen. EuroHorse arrangeras i anslutning till Gothenburg Horse Show och under fyra dagar förväntas närmare 80 000 hästintresserade besöka mötesplatsen.

På EuroHorse får besökarna möjligheten att shoppa bland över 180 utställare inom häst- och ridsportutrustning. Mässpaddocken bjuder på ett fartfyllt program med olika shower. Allt från musikalen Hupsy Daisy med Caprifolen Voltige där flera av skådespelarna har en funktionsvariation, till westernuppvisningar och olika rasuppvisningar i samarbete med Svenska Hästavelsförbundet.

Polisrytteriet Göteborg är även på plats och visar upp sin verksamhet och hur de tränar sina hästar till att bli just polishästar.

Höjdpunkter under EuroHorse

Musikalen Hupsy Daisy med Caprifolen Voltige
Caprifolen voltigeklubb är en förening som vill möjliggöra hästsport för alla. På EuroHorse kommer Caprifolen visa sin musikal Hupsy Daisy, som handlar om att våga och inte ge upp när det är tufft.
Paddocken: fredag 16:15-17:00

Spegelritt och dressyr med Frieserhästarna Floris och Freerk
Paddocken: torsdag 11:30-12:00, fredag, 13:30-14:00, lördag 11:00-11:30, söndag 11:30-12:00

Westerngrenarna Barrel Race och Pole Bending
Två av westernridningens mest fartfyllda grenar Barrel Race och Pole Bending.
Paddocken: torsdag 12:00-12:30, fredag 12:00-12:30, lördag 17:00-17:30, söndag 13:00-13:30

Polisrytteriet
Polisrytteriet Göteborg upp sin verksamhet och hur de tränar sina hästar till att bli just polishästar.
Paddocken: lördag 13:30-14:00

Försvarsmakten – med näsa för jobbet
En fartfylld uppvisning som visar hundens unika förmåga att kunna nosa upp och hitta saker. En ovärderlig resurs som skyddar och räddar liv i jobbet inom Försvarsmakten.
Paddocken: lördag 14:30-15:00

Antidoping- och hjältehunden Lykke och hundcoachen Fredrik Steen
Hundar har en fantastisk förmåga att hjälpa oss människor och få oss att må bättre. I Agrias hjältehundsteam ingår fyra hundar som med sina heroiska insatser gör stor skillnad varje dag. Under EuroHorse deltar riesenschnauzern Lykke, som arbetar som antidopinghund för Svensk Travsport. Hundcoachen Fredrik Steen gör henne sällskap i paddocken och tillsammans visar dom upp hur Lykke arbetar.
Paddocken: lördag kl. 16:30-17:00

Clinic med Fredrik Steen busiga stallhundar

Hundcoachen Fredrik Steen tar sig an busiga stallhundar i en clinic. Han ger tips som kan bidra till mer väluppfostrade stallhundar, allt för en tryggare och ännu mysigare stallmiljö.
Paddocken: söndag kl. 13:30-14:00

Hunduppvisningar
Varje dag arrangerasuppvisningar med bl.a. hundar inom kriminalvården, SBK assistanshund, tjänstehund inom hemvärnet samt SBK vardagslydnad, specialsök/nosework.

EuroHorse i korthet

- Arrangeras varje år av Svenska Mässan i anslutning till Gothenburg Horse Show
- Startade 1992
- 20 000 kvadratmeter stor mässyta, det vill säga två hektar, ungefär som en mindre hästgård
- Ca 180 utställare

EuroHorse och Gothenburg Horse Show är ett utmärkt exempel på konceptet All under one roof där Svenska Mässans och Scandinaviums gemensamma resurser blir till en av få anläggningar i Europa som klarar av ett hästevenemang av den här storleken. Det är unikt i ett internationellt perspektiv och en klar konkurrensfördel för Svenska Mässan som arrangör och för Göteborg som mötes- och evenemangsstad.

Läs mer om EuroHorse »
Här skickar du din ansökan om pressackreditering till EuroHorse »

Datum: 23-26 februari 2023.
Plats: Svenska Mässan, Göteborg, entré 2 och 5

För mer information, kontakta:
Klas Pettersson, affärsansvarig för EuroHorse
klas.pettersson@svenskamassan.se