Present & Design blir index

En nära förestående undergång har vänts till framgång. Gamla Present & Design har fått en behövlig vitamininjektion och lever vidare under namnet INDEX inredning design expo. Mässan är redan dubbelt så stor som i augusti 2003. Det var mycket nära att mässan lades ner. Det hade varit den enkla utvägen, för "Present & Design" gick inte så bra. Men varför ska man alltid välja den enkla utvägen. Ibland måste man anstränga sig lite, se till kundernas bästa, säger Jeanne Söderberg, projektledare för INDEX. Det första och viktigaste steget för att förbättra mässan var att analysera de cykler som styr branschen. Tidigare låg mässan i januari respektive augusti, vilket berodde på att man ville vara före konkurrerande mässor. Men efter att ha tittat närmare på kundernas årsplanering fann man att maj och november skulle vara betydligt bättre. En ren säljmässa Vi kan inte stirra oss blinda på våra konkurrenter och fokusera på mässan som sådan, utan på vad som är bäst för kunderna. I maj har många i branschen precis kommit tillbaka från Asien efter mässorna där och kan visa upp produkterna därifrån direkt hos oss, säger Jeanne Söderberg. INDEX utmärker sig genom att i första hand vara en ren säljmässa. För utställarna innebär den nya tidpunkten att de kan ta med sig varuprover hem från Asien och sedan ta upp beställningar och sälja på order, istället för att som tidigare tvingas köpa in varor på spekulation och sälja från lager. Genom att lägga mässan i maj kan man också fånga upp sommarbutikerna som öppnar någon månad senare. Tema julprodukter Framförhållningen är annars större än så och ett återkommande tema på INDEX i maj blir julprodukter av olika slag dels inom inredning och design, men också i form av leksaker, bijouterier, samt godis och choklad, en populär och efterfrågad produktgrupp. Vi har överhuvudtaget försökt tänka bredare än tidigare. Vi bytte namn för att begreppet "present" är väldigt otydligt och försöker istället att vara tydligare med att det handlar om design och inredningsassessoirer. Det i sin tur kan förstås vara ganska mycket olika saker, som till exempel produkter för kök, badrum och uterummet som vi har fört in, säger Jeanne Söderberg. Stora montrar gynnas Ytterligare en stor förändring som direkt påverkar utställarna är en ny prissättning av monteryta. Ambitionen har varit att hitta en prisbild som direkt gynnar stora montrar, genom att priset per kvadratmeter sjunker drastiskt över 75 hyrda kvadratmeter. Indirekt är det gynnsamt också för mindre utställare. Små utställare tycker att det är bra att de stora företagen kommer, eftersom det är de som lockar besökare. Därmed har vi återigen, genom att lyssna på våra kunder, hittat ett koncept som gynnar alla, säger Jeanne Söderberg. INDEX arrangeras 6-9 maj 2004