Premiär för Politiskt Forum på TUR-mässan: Nu ska politikerna övertygas om mötesindustrins möjligheter

På TUR-mässan arrangeras för första gången Politiskt Forum. Här kommer mötesindustrin att visa våra politiker hur viktig möten är för Sveriges utveckling.
– Sverige kan bli världsledande inom kongresser och events. Vi kan enkelt fördubbla våra internationella kongresser. Detta vill vi berätta för politikerna, säger Roger Kellerman, som ansvarar för seminarieprogrammet.

Under seminariet, som arrangeras 26 mars, kommer flera av världens ledande profiler inom den internationella mötesindustrin att föreläsa.
– Intresset är stort och ett antal politiker, från både riksdag, landsting och kommuner kommer till TUR-mässan och Politiskt Forum. Och jag hoppas fler ska anmäla sig, säger Lise Backby Moberg, ansvarig för Politiskt Forum på Svenska Mässan.

Internationella kongresser och events ger ett stort överskott till den svenska statskassan, och skapar dessutom många arbetstillfällen inom hotell, restaurang, transportföretag, med flera områden.
– Under Politiskt Forum kommer mötesindustrin att förklara varför kongresser och evenemang är viktiga för Sveriges framtid och hur vi ska kunna bli ännu bättre.

För närvarande omsätter hela mötesindustrin 60 miljarder varje år.
– Utvecklingen har bara börjat. Under senare år har tio nya Convention Bureaus startats runt om i Sverige och fler kommer, säger Roger Kellerman.

Från Sverige deltar Björn Masuhr. Han är idag Sveriges ledande expert på mötesindustrins möjligheter att vara en stark utvecklingsmotor. Under Politiskt Forum kommer han att lägga fram ett konkret förslag på hur vi i Sverige kan fördubbla antalet internationella möten.

Seminarieprogram Politiskt Forum
• Tom Hulton, ledare för Policitcians Forum på IMEX-mässan i Frankfurt.
"Why is the Meeting Industry important to Politicians?", på engelska
• Christian Mutchlechner, VD för Vienna Convention Bureau och styrelsemedlem i ICCA.
"The ICCA role in the global meeting industry", på engelska
• dr Layth Bunni, VD för Congrex.
"The international Trends in Association Meetings", på engelska
• Sebastian Tondeur, VD för MCI group
"The International Trends in Corporate Meetings & Events", på engelska
• Björn Masuhr, Mötesindustrikonsult
"Så här blir Sverige världsledande när det gäller kongresser och events."
på svenska

Politiskt Forum arrangeras under TUR-mässan på Svenska Mässan i Göteborg, fredagen den 26 mars 2010, klockan 09.00-13.00.

TUR är Nordens ledande resemässa och arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg sedan 1984. Nästa TUR äger rum 25–28 mars 2010.

Vill du veta mer, kontakta:
Lise Backby Moberg, ansvarig för Politiskt Forum, Svenska Mässan,
tel +46 (0)31 708 80 84, e-mail: lise.backbymoberg@svenskamassan.se