Poetiska illustrationer - tre ester som ger litteraturen en ny form

Formen har en unik ställning i den estniska poesin och litteraturen. Det är svårt att komma på någon barnboksillustratör vars bilder förknippas så starkt med sin text som Ilon Wiklands gör med Astrid Lindgrens. Asko Künnap skapar sitt eget typsnitt och Viive Noor är konstexpert på Estniska barnboksinstitutet. Möt dem på Bok & biblioteksmässan i Göteborg Asko Künnap är poet, illustratör grafisk formgivare och tveklöst en av det unga Estlands mest mångfacetterade konstnärer. Med en unik kombination av poesi och grafisk formgivning skapar Künnap totalkonstverk där allt ifrån själva poesin till typsnittet "Kosmos" signeras författaren själv. I sin prisvinnande andra bok, Ödlan svarade med tre bokstäver, svarar Künnap för ett stilistiskt närmast fulländat verk där lyrik, fotografi och design arbetar tillsammans i skapandet av en helhet där lekfullhet samsas med seriositet. Asko Künnap deltar i seminariet Ester + poesi = sant fredag 28/9 kl. 11.00-11.45. Övriga deltagare: Karl Martin Sinijärv, Jürgen Rooste. Samtalsledare: Jonas Ellerström. Ilon Wiklands plats i den svenska och estniska barnbokslitteraturen är unik, det är svårt att komma på någon barnboksillustratör vars bilder förknippas så starkt med sin text som Ilon Wiklands gör med Astrid Lindgrens. Ilon kom till Sverige som 14-åring och utbildade sig på Konstfack. Det långa samarbetet med Astrid Lindgren inleddes 1954 med uppdraget att rita Mio min Mio efter det ritade hon nästan alla Astrid Lindgrens böcker. 1969 fick hon Elsa Beskow-plaketten för sin samlade produktion. Ilon Wikland deltar i två seminarier, Att illustrera Astrid Lindgren torsdag 27/9 kl. 15.00-15.20. Samtalsledare: John Chrispinsson. Barnböcker à la Estland fredag 28/9 17.00 - 18.30. Övriga deltagare: Jaanika Palm, Viive Noor och Helga Nou. Barnböcker och illustration går oftast hand i hand och någon som verkligen är kvalificerad för båda delarna är Viive Noor, chef för avdelningen för bokformgivning vid Estlands grafiska formgivares förbund och konstexpert vid Estniska barnboksinstitutet. Hon har deltagit i över 100 utställningar och har haft mer än 15 privata utställningar med egna illustrationer, vilket har gett henne både ett nationellt och internationellt erkännande för sina verk. Viive Noor deltar i seminariet Barnböcker à la Estland fredag 28/9 kl. 17.00 - 18.30. Övriga deltagare: Jaanika Palm, Viive Noor och Helga Nou. Gränsland Estland - medelpunkt på Bok & Biblioteksmässan 2007 Estland i fokus på Bok & Bibliotek Estland ligger och har alltid legat på gränsen. På gränsen mellan Baltikum och Skandinavien, mellan Ryssland och Europa och mellan öst och väst. Denna unika position har satt spår i den estniska kulturen, litteraturen och i den estniska själen. På Bok & Bibliotek genomförs 11 seminarier som i år handlar om estnisk litteratur, politik och samhällsliv. Esternas närvaro sträcker sig också utanför Svenska Mässans lokaler. Ett digert program med konserter, filmer, dans och konst kommer att färga Göteborg i blått, svart och vitt. För mer information och intervjuer kontakta Dragana Maksimovic, 08-54 58 54 10, 073-10 11 450, info@dragana.se För övriga frågor om Bok & Bibliotek kontakta Birgitta Jacobsson Ekblom 031-708 84 05, 0706-21 94 53 bok@bibliotek.se