Seminarium på Bokmässan 2021. Från vänster Rickard Sjöberg, Ulrica Norberg och Kristin Kaspersen. / Foto: Emma Grann.

Ökad tillgänglighet till Bokmässan Play – fler än 100 program får svensk undertext

Bokmässan har inlett ett samarbete med språkföretaget Plint för att förbättra tillgängligheten till årets program på Bokmässan Play. Fler än 100 program från Bokmässan 2021 har nu försetts med svensk undertext och är därmed tillgängliga även för personer som av olika anledningar kan ha svårt att uppfatta det som sägs i författarsamtalen.

– Vi är jätteglada över detta samarbete som gör att fler kan tillgodogöra sig innehållet på Bokmässan Play. Förra året utvecklade vi Bokmässan Play under väldigt kort tid och hann därför inte arbeta fram en lösning för textade samtal. Vi har i dagsläget inte möjlighet att texta allt, men ser årets över 100 seminarier som en viktig förbättring av tillgängligheten, säger Maria Rogstad Norberg, kommunikationschef på Bokmässan.

Seminarierna som valts ut för textning kommer från olika delar av programmet. De finns samlade på en särskild sida, så att de ska bli enklare att hitta för besökarna. De internationella författarintervjuerna som görs på engelska försågs med svensk text redan inför Bokmässan, medan resterande har textats av Plint i efterhand.
Till sidan med seminarier med svensk undertext >>

– Samarbetet med Bokmässan har varit ett projekt som legat oss nära hjärtat, och det är ett uppdrag som ger mycket tillbaka att få göra dessa seminarier tillgängliga för så många som möjligt. Det kändes extra viktigt att få hjälpa till i år, då årets teman är oerhört relevanta och alla hos oss på Plint var väldigt engagerade i att få förmedla författarnas budskap. Bokmässan är ett otroligt värdefullt forum där man får upp ögonen för helt nya böcker och författare, till exempel genom temat Nordisk litteratur. Vi är stolta över att få vara en del av allt det fina Bokmässan är och bidrar till, och ser fram emot fler samarbeten i framtiden, säger Disa Lagergård, ansvarig projektledare på Plint.

Plint, tidigare Nordisk Undertext, är ett av Europas mest snabbväxande språk- och teknikföretag och erbjuder tjänster inom lokalisering såsom undertexter och dubb till bland annat produktionsbolag, reklambyråer, myndigheter och globala medieföretag som Netflix och NENT Group. De har ett globalt nätverk av frilansande översättare och levererar tjänster på över 80 olika språk inom genrer som drama, underhållning, sport, livesänd teater, dokumentärfilm, företagsfilm och reklam.

Senare i höst kompletteras de 100 textade samtalen med ytterligare ca 50 samtal som textas av UR. Då är över 150 seminarier i Bokmässans seminarieprogram textade. Totalt arrangerade Bokmässan ca 250 seminarier i årets program.

Bokmässan Play är en streamingtjänst som lanserades av Bokmässan i Göteborg inför 2020 års digitala Bokmässa, och utvecklades vidare inför 2021 års coronaanpassade hybridmässa. Bokmässan 2021 arrangerades som en hybridmässa på Svenska Mässan i Göteborg och på Bokmässan Play den 23–26 september. Årets teman var Demokrati, Nordisk Litteratur och LÄS! LÄS! LÄS!. Programmet ligger kvar på Bokmässan Play till och med 31 december 2021. Bokmässan 2022 arrangeras 22–25 september. Ett av nästa års teman är Klimatkrisen.

Övriga textade seminarier
Utöver seminarierna som försetts med svensk text erbjuder Bokmässan i år tio textade barn- och ungdomsseminarier på engelska, franska, spanska, tyska och japanska. Dessa återfinns på Bokmässans internationella webbplats >>

För mer information, kontakta:
, kommunikationschef
mn@bokmassan.se

eller läs mer på www.bokmassan.se

PRESSBILD
Seminarium på Bokmässan 2021. Från vänster Rickard Sjöberg, Ulrica Norberg och Kristin Kaspersen. / Foto: Emma Grann >>