Nytt rekordår för Svenska Mässan

2006 blev ett av Svenska Mässans bästa år någonsin. Omsättningen steg med 22 procent till 788 Mkr, all-time high med bred marginal. Rörelseresultat och kassaflöde nådde också rekordnivåer. Även Svenska Mässans turistiska betydelse slog nytt rekord: koncernen generade närmare 2,5 miljarder i turistiskt inflöde. - Vi förutspådde att 2006 skulle bli ett bra år. Nu kan vi konstatera att det blev som vi trodde, säger Lennart Mankert, VD och koncernchef. •• Volymökningen under 2006 gäller alla Svenska Mässans affärer. Av koncernens totala omsättning på 788 Mkr (647 Mkr) - den högsta som noterats för en nordisk mötesplats - stod mässverksamheten för 288 Mkr (217 Mkr), en ökning med hela 32 procent. - Det förklaras delvis av mässcykelns svängningar men också av ett framgångsrikt kundnära teamarbete, kommenterar Lennart Mankert. Under året genomfördes 28 mässor i egen regi. Antalet utställare ökade med 25 procent och den uthyrda mässytan med 29 procent. Totalt registrerades 731 000 besök på årets mässor. •• Koncernen visar också en förbättrad lönsamhet. Rörelseresultatet hamnade på 72 Mkr (68 Mkr), vilket är all-time high. Detsamma gäller kassaflödet, 89 Mkr (72 Mkr). Resultatet efter finansiella poster var 32 Mkr (25 Mkr), det näst bästa genom tiderna. - Siffrorna förklaras bl a av att vi skapat en flexibel organisation och når alltmer påtagliga samordningsvinster mellan våra affärer, säger Lennart Mankert. - Vi utnyttjar också vår anläggning bättre, bl a genom en ökad andel externa evenemang och arrangemang inom icke traditionella områden som idrott, nöjen och företagsevents. Här finns dock mycket mer att göra. •• De fortsatt goda konjunkturerna har gynnat affärsresandet och medverkat till rekordsiffror för koncernens hotellverksamhet, Hotel Gothia Towers. Antalet sålda rum ökade med två procent till 190 491. I gästnätter bodde 272 883 personer på hotellet, det högsta gästantalet någonsin för ett hotell i Norden. Även beläggningen blev rekordhög, 74,1 procent. •• Restaurangverksamheten, samlad i det nya affärsområdet Gothia Towers Restauranger, omsatte 150 Mkr, vilket var bättre än förväntat. Till resultatet bidrog succén för King Size räksmörgås, som såldes i inte mindre än 100 311 exemplar under året. •• Kongressverksamheten, organiserad i Göteborg Convention Centre, hade återigen ett starkt år med 238 825 gäster, räknat i konferenspersondagar. Totalt genomfördes 1 900 konferenser och kongresser under året, fler än någonsin tidigare. •• Affärsområdet Arena, som bl a ansvarar för uthyrning av hallar, produktion och service, hade sitt mest intensiva år hittills. Bl a monterades 16 300 aluminiumväggar (1x2,5 m), 7 000 vajerpunkter fastsattes och 160 000 plagg togs emot i garderoben. •• Turistiskt stärkte Svenska Mässan ytterligare sin position då hela 1 307 708 (1 262 000) människor besökte anläggningen eller bodde på hotellet. Drygt 70 procent av besökarna var tillresande till Göteborg. Enligt turistkonsult Leif Aronsson, Absolute Advantage, svarade Svenska Mässan för 2 455 Mkr (2 318 Mkr) i turistiskt inflöde till Göteborg under 2006. Även det en rekordnotering. Vill du veta mer? Ring Lennart Mankert, VD och koncernchef, Svenska Mässan, tfn 031-708 80 10.