Bokmässan 2023. Foto: Niklas Maupoix

Ny scen lyfter ljudboken på årets Bokmässa

Dubbelt så många böcker konsumeras idag i ljud som i tryckt form. Det speglas inte i litteraturbevakningen. Därför har en rad svenska förlag gått samman och skapar nu en gemensam ljudboksscen på Bokmässan i Göteborg 2024.

På scenen kommer författare att samsas med branschprofiler, inläsare och ljudboksproducenter. Syftet är att erbjuda underhållande, dynamiska och roliga samtal över förlagsgränserna som skapar en möjlighet för lyssnarna att träffa sina favoritförfattare och inläsare. Det kommer också att bjudas på trendspaning, samtal med hängivna lyssnare och snabbkurser i att skriva för ljud.

WAPI tar rollen som projektledare och bygger programmet i samarbete med en rad förlag och ljudboksaktörer, än så länge: Bokfabriken, Saga Egmont, Harper Collins, Lind & Co, Pia & Co, Mondial, Natur & Kultur, Publizon och Nuanxed.

–Vi vill med ljudboksscenen skapa en mötesplats för såväl de som skriver som de som lyssnar hängivet. Att få träffa författaren bakom ens favoritbok är en upplevelse för alla, oavsett om man läser eller lyssnar, säger Lovisa Sandberg, marknadschef på WAPI.

–Äntligen får alla ljudboksälskare en egen plats på Bokmässan. Att flera starka ljudboksaktörer har gått samman ger satsningen extra tyngd och en stor variation i programmet, säger Oskar Ekström, programchef på Bokmässan.

Bokmässan pågår 26-29 september på Svenska Mässan i Göteborg.

Om WAPI

WAPI (Word Audio Publishing International) är en del av Gyldendal, Danmarks äldsta förlag. Tillsammans med våra kreativa och passionerade författare var vi bland de första att producera böcker direkt för ljud. Idag ger vi ut titlar i samtliga format men våra rötter och vårt hjärta klappar nog ändå mest för ljudboken. Vi lägger stor vikt vid att vara personliga, nytänkande och snabbfotade. WAPI har utgivning i Sverige men även i Danmark, Polen och Finland. Läs mer om WAPI på www.wordaudio.se

Om Bokmässan

Bokmässan i Göteborg är Nordens största kulturevenemang och pågår 26-29 september på Svenska Mässan. Vår vision är att skapa ilningar i själen genom att göra den mest tankeväckande upplevelsen under året. Genom att främja läsning, bildning och litteraturens roll i samhället gör vi världen bättre. Årets teman är Sápmi och Rymden. Kulturinstitutionen Tjállegoahte och de samiska författarföreningarna Bágo och Sámi Girječálliid Searvi är 2024 års hedersgäster på Bokmässan. 2024 firar vi också 40 bokmässor – 40 år av ilningar i själen. Läs mer om Bokmässan på www.bokmassan.se

För mer information om WAPI, kontakta:

Lovisa Sandberg
WAPI (Word Audio Publishing International)
lovisa@wordaudio.se

För mer information om Bokmässan, kontakta:

0722-119339
mn@bokmassan.se

För högupplösta pressbilder, besök Bokmässans pressrum. Ange fotografens namn.

Bokmässans pressrum