NPÖ infört i hela landet 2012: Nu släpps patientinformationen fri

Nu är det snart slut på allt krångel. Om några år kommer Nationell Patientöversikt, NPÖ, att vara infört i hela landet.
Då ska läkare och sjuksköterskor på alla Sveriges sjukhus, vårdcentraler och hemsjukvården ha tillgång till samma patientinformation. Det gör att patientsäkerheten ökar samtidigt som risken för felbehandlingar minskar.
– Två landsting är redan igång med NPÖ och om våra planer håller kommer alla att vara anslutna 2012, säger Åke Rosandher, chef för Center för eHälsa i samverkan, som ytterst ansvarar för projektet.

Det är nu ett år sedan Örebro som första landsting började införa NPÖ. På eHälsokonferensen Vitalis, som arrangeras 27-29 april på Svenska Mässan i Göteborg, kommer projektledare Ulrika Landström att berätta om erfarenheterna från Örebro. Hon gör det tillsammans med Johan Lindskog, sjuksköterska inom hemsjukvården.

Sedan NPÖ införds i Örebro i somras har mycket förändrats.
– Vi kan plocka upp alla patientuppgifter på väg till eller hemma hos patienten men den den största fördelen med NPÖ ser jag i vardagen, hos ”mina egna” patienter, säger Johan Lindskog.
– När de varit på läkarbesök på vårdcentralen kan jag se vad de talat med läkaren om, till och med innan de kommit hem. Detsamma gäller vid akuta sjukhusbesök. Tidigare har det tagit lång tid att få fram uppgifter från landstingsvården. Det har till exempel varit svårt att få tag på just den jourläkare som behandlade min patient.

Tack vare NPÖ läggs de relevanta patientuppgifterna in direkt. Johan blir uppdaterad och kan ta över patienten utan att ödsla tid på telefonsamtal, mejlande och faxande.
– Det är en enorm fördel. Om patienten till exempel fått en kateter, ny medicin eller en såromläggning kan vi behöva ordna en del saker vid hemkomsten och informera hemtjänsten om nya uppgifter

Under 2009 började också Östergötland med NPÖ. Enligt de senaste planerna tillkommer Stockholm, Västra Götalandsregionen, Sörmland, Jönköping, Östergötland, Blekinge och Kronoberg under 2010. Ytterligare tio landsting ansluter 2011. När Dalarna, Västmanland och Västernorrland kommer med som sista tre landsting 2012 är hela Sverige anslutet.

– Landstingen är intresserade och ser fördelarna med NPÖ. Vi håller också tidtabellen och om inget oförutsätt inträffar kommer hela Sverige att vara anslutet 2012, säger Åke Rosandher på Center för eHälsa i samverkan.
Han menar att en helhetsbild av patientinformationen underlättar för vårdpersonalen och ger ett bättre beslutsunderlag för diagnos och behandling.
– Delad information ökar också kvaliteten i vården. Rätt beslutsunderlag minskar risken för felbehandlingar eller felmedicineringar.

Stor vikt har lagts på säkerheten när det gäller NPÖ. All vårdpersonal som vill söka information i NPÖ kommer att behöva en särskild e-tjänstelegitimation (SITHS).

För mer information, kontakta:
Eva Martinsson, ansvarig för Vitalis, tel 031-708 82 40,
mobil 0708-80 80 12

Tidsplan för införande av Nationell Patientöversikt, NPÖ:

Örebro
Östergötland