MyDOG på Svenska Mässan: 2 500 hundar varje dag på årets största hundevenemang

MyDOG, som arrangeras 3-6 januari på Svenska Mässan i Göteborg, blir ett av Europas största hundevenemang.

På MyDOG medverkar cirka 2 500 hundar varje dag. Det blir allt från hundutställningar till tävlingar i lydnad och agility. Det blir också en mängd uppvisningar, seminarier och andra aktiviteter i hundens tecken.

Under MyDOG hålls det första nordiska mästerskapet någonsin i Freestyle. Här koras också Årets Hund 2008.

Årets MyDOG satsar på extra många aktiviteter för alla hundintresserade.

- Vi räknar med att NM i Freestyle blir en riktig publikmagnet. I Freestyle blandas lydnad och tricks med teater och musik. Sexton ekipage från Sverige, Norge, Danmark och Finland tävlar, säger Tommy von Brömsen, mässansvarig för MyDOG.

Den internationella och den nationella hundutställning kommer också att locka många deltagare och besökare. Utställningen arrangeras i två olika utställningshallar. De större hundarna samlas i en hall och de mindre i en annan. Domarna flygs in från hela världen, inklusive Australien.

Svenska Kennelklubben och Agria Djurförsäkring korar Årets Hund 2008. På söndagen presenteras kandidaterna, resultatet avslöjas och segraren får ta emot förstapriset, 10.000 kronor.

Under MyDOG blir det världspremiär för Hundakademins Hundteater, med Jan Rippe som berättare. Fredde Steen visar hur man coachar sin hund.

Under helgen kommer polisens och försvarsmaktens hundar att visa vilken nytta de gör för samhället. Räddningshundar kommer till exempel att firas ner från taket för att undsätta människor i rasmassor.

Årets Agilitytävling kommer att locka cirka 300 hundar till Svenska Mässan. En annan intressant tävling blir Internationellt Lydnadsprov i elitklass som också är en rankningstävling till svenska lydnadslandslaget.

På Rasklubbstorget presenteras mer än 70 olika raser. Allt från stora Leonberger till lilla Papillon.

- Här kan besökaren som funderar på att köpa hund lära sig mer om vilken ras som passar bäst. För att göra det enklare för besökarna är raserna indelade i olika grupper. Varje dag blir det också en rasparad i finalringen, säger Tommy von Brömsen.

Caféscenen hålls miniseminarier som tar upp bland annat skötselråd och andra tips när man funderar på att köpa hund, hur man reser över gränserna med sin hund, och hur man som ungdom har hundsport som hobby.

På MyDOG finns också de nya hundtillbehören. Både de som är nödvändiga och mindre nödvändiga. Vad sägs om en dödskallemärkt hundtröja eller ett rullkoppel med Swarovski-kristaller?

MyDOG arrangeras av Svenska Mässan i samarbete med Västra Kennelklubben.

För programmet med alla aktiviteter under MyDOG,klicka här >>>

Om mässan MyDOG kontakta:

Tommy von Brömsen, Svenska Mässan, tel: 031-708 80 38, mobil 0733-81 81 81

Om Årets Hund 2008 kontakta:

Hans Rosenberg tel: 08-795 30 00, e-post: hans.rosenberg@skk.se

41294Göteborg. Besöksadress:MässansGata/Korsvägen.
Tel:031-7088000. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax:031-708 84 60.
E-post:press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se

Svenska Mässan Stiftelse, Säte/Registered Office: Göteborg, Org.nr/Reg.No: 857201-2444