Mojje utsedd till Barnens Vän

Nu har barnfamiljerna sagt sitt. Barnens Vän 2012 är Mojje, eller Morgan Johansson som han egentligen heter. Mojje har gjort flera barnprogram, bland annat Nicke & Mojje. Han är också involverad i flera projekt för att hjälpa sjuka barn. Prisutdelningen sker på Baby & Barnmässan den 2 mars.

– Jag är väldigt smickrad, säger Mojje, som blev uppriktigt förvånad över utmärkelsen.
Det var fantastiskt redan att bli nominerad!

Egentligen började han underhålla och sjunga för barn av en slump. För 13 år sedan skulle han göra en spelning för vuxna på en festival, tillsammans Niclas Wahlgren. Mora Träsk som också skulle vara med fick ställa in på grund av sjukdom. Då frågade arrangörerna Niclas och Morgan om de kunde spela några barnsånger. Och det kunde de! Han tycker fortfarande att denna spelning är något av det roligast de gjort. Och sedan har det rullat på.

– Det är det härligaste som finns, att vara barnfamiljernas bästa vän. Det är därför jag håller på, säger Mojje, som tar emot priset på barnmässans scen kl 11 idag.

Prispengarna på 10 000 kronor kommer att gå till ett Ronald McDonaldhus som byggs i Uppsala, vid Akademiska Sjukhuset. Det blir Sveriges femte Ronald McDonaldhus för svårt sjuka barn och deras familjer och det står klart 2013. Engagemanget för sjuka barn är viktigt och självklart för Mojje, delvis eftersom han själv legat länge på sjukhus som barn och även drabbats av hjärtproblem som vuxen.

Mojje vann utmärkelsen i konkurrens med två andra mycket populära kandidater: Patrik Sjöberg och Pija Lindenbaum. Patrik Sjöberg, en av Sveriges mest kända idrottsmän genom tiderna, är fortfarande en viktig förebild för barn. Hans bok ”Det du inte såg”, startade en viktig debatt i Sverige och fick fler att våga berätta om övergrepp. Författaren och konstnären Pija Lindenbaums älskade barnböcker, såsom ”Gittan och gråvargarna” och ”Kenta och barbisarna” präglas av mycket hjärta och humor. Gittanböckerna fick nyligen flytta in i Sagotorget på Junibacken.

Barnens Vän röstas fram av besökarna på www.babybarn.se.

Om utmärkelsen:
Barnens Vän är ett pris instiftat av Baby & Barn på Svenska Mässan i Göteborg. Syftet med priset är att lyfta fram en person som bidrar till barnens bästa i Sverige. Utmärkelsen Barnens Vän delas ut på Baby & Barn i samarbete med Stiftelsen Friends. Vinnaren får 10 000 kr att investera för barnens bästa i Sverige. Priset sponsras av Svenska Mässan.

Baby & Barn 2012 äger rum 2-4 mars på Svenska Mässan i Göteborg. Den vänder sig till alla som planerar att skaffa barn, väntar barn eller redan har barn. Evenemanget handlar om barn upp till 6 år och samlar över 110 utställare, experter att rådfråga, shopping, underhållning och kul aktiviteter.

För mer information, kontakta: Anna Jarnö, Mässansvarig på Svenska Mässan
Tel: 031 -708 80 85, mobil: 0702- 91 41 84, E-mail: anna.jarno@svenskamassan.se

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 550 anställda, en omsättning på 800 Mkr och generar årligen runt 2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.

Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60. E-post: press@svenskamassan.sewww.svenskamassan.se.