Medvind för Scanautomatic och ProcessTeknik i första gemensamma mässatsningen

Svenska Mässan i Göteborg blir gemensam mötesplats för de båda fackmässorna Scanautomatic och ProcessTeknik i oktober i höst. I kombination med en ökad framtidstro inom industrin, har den nya mötesplatsen bidragit till att fler utställare sökt sig till mässorna, och bokat tidigt.

I år tar de båda mässorna Scanautomatic och ProcessTeknik ett nytt grepp och skapar en gemensam mötesplats för automations- och processindustrin. Initiativet är uppskattat av branscherna. De båda industrierna tangerar varandra och både utställare och besökare ser positivt på förändringen.

En förbättrad industrikonjunktur gör sitt till för att spä på intresset för den nya mötesplatsen. Pia Nyzell och Ann Åfeldt, projektledare för Scanautomatic och ProcessTeknik 2010, möter dagligen små positiva tecken på att hjulen kommit mer i rörelse.
- Det är en lång väg tillbaka, men vi hör och ser mer av framtidstro och optimism från både branschföreningar och kunder, säger Pia Nyzell, mässansvarig för Scanautomatic.

Ökad mässyta för ABB
Rune Persson är marknadschef för Process Industries Products & Systems inom ABB. Vanligtvis ställer ABB ut på Scanautomatic; i år ser Rune Persson fram emot den nya konstellationen med två mässor som hålls parallellt och han är en av de utställare som bokat större mässyta än vid senaste Scanautomatic.

- Scanautomatic och ProcessTeknik kompletterar varandra på ett utmärkt sätt. Båda mässorna är branschneutrala vilket gynnar oss som utställare – vi får ju möjlighet att träffa fler människor, från alla delar av automationsbranschen och dessutom från angränsande områden, konstaterar Rune Persson.

ABB är ledande när det gäller att leverera automation till både processindustrin och tillverkningsindustrin, så möjligheten att träffa båda kategorierna på ett och samma ställe var lockande, anser han.
- Den gemensamma mötesplatsen är en av anledningarna till att vi i år satsar på en något större monter där vi kan visa hela vårt spektrum av produkter. Jag kan också konstatera att rent geografiskt ligger mötesplatsen bättre i Göteborg än i Stockholm – historiskt sett vet vi att Göteborgs lockar fler relevanta besökare än Stockholm, säger Rune Persson.

Förväntningarna åter positiva
Från ProcessTekniks kunder hörs liknande tongångar. Sten-Åke Barr är affärsutvecklingskonsult på ÅF Process och har för 2010 bokat in sig som vanligt på ProcessTeknik:
- Jag tror att det är bra både för utställare och besökare att de här båda mässorna nu bildar en gemensam mötesplats. Områdena har mycket gemensamt och processindustrin är ju en av de stora användarna av automationsutrustning.

Sten-Åke Barr ser i sin omvärld också många tecken på en ökad aktivitet.
- Helt klart har det skett ett visst trendbrott. Industrikonjunkturen har bottnat och planat ut och många fler har idag positiva förväntningar på framtiden. Det är förväntningarna som styr, positiva eller negativa, och som just nu gör att vi kan vänta oss en uppåtgående trend igen, säger han.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pia Nyzell, mässansvarig Scanautomatic, 031-708 80 83
Ann Åfeldt, mässansvarig ProcessTeknik, 031-708 82 32

Om Scanautomatic
Scanautomatic arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg vartannat år, parallellt med ProcessTeknik. I år hålls mässan mellan den 26 och 28 oktober.
Scanautomatic presenterar komponenter för maskintillverkare, system, ny teknik och helhetslösningar inom industri- och processautomation. Scanautomatic riktar sig bland annat till Maskintillverkare, Systemintegratörer, Konstruktörer, Produktionschefer, Produktionsansvariga, Underhållschefer och Driftschefer.
Läs mer på www.scanautomatic.se

Om ProcessTeknik
ProcessTeknik är Nordens ledande processteknikmässa. Den arrangeras vartannat år på Svenska Mässan i Göteborg, parallellt, med Scanautomatic.
Hos ProcessTeknik visas den senaste kunskapen och tekniken inom processindustrin. Mässan är branschöverskridande men har även djupet för respektive bransch och riktar sig till Tekniker, Ingenjörer, Företagsledning, Inköps & investeringsansvariga, Underhålls-, drifts- och produktionschefer, Inköpare, Tekniska konsulter, Produktionschef och Produktionsansvariga.
Läs mer på www.processteknik.info

412 94 Göteborg.
Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00.
Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07.
Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se