MC-branschen enas om en mer ”fartneutral” marknadsföring

Den svenska motorcykelbranschen håller på att enas om i ett antal etiska riktlinjer för marknadsföring av motorcyklar och mopeder. Dessa innebär:
Inget bakhjulsåkande eller omönstrade racingdäck, slicks, på allmän väg. Inte heller någon förare och passagerare utan hjälm, motorcykelställ och stövlar. Istället ska marknadsföringen av motorcyklar vara mer ”fartneutral”.

– Branschen måste bidra med sitt för att vi tillsammans ska uppnå det nationella mål som finns i nollvisionen avseende dödade och svårt skadade i trafiken, säger Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund, McRF.

Som ett talande exempel på hur branschen vill arbeta nämner han marknadsföringen inför nordens största MC-mässa, ”På två hjul”, som arrangeras i Göteborg 26-29 januari.
– För mässan har vi valt tilltalet ”Vem du än är” för att vi vill vända oss till en bred MC-intresserad eller MC-nyfiken publik, säger Per Johansson.

Han är noga med att understryka att det inte kommer att införas något förbud mot marknadsföring som vädjar till fartkänslorna, däremot ska det finnas en måttfullhet och laglighet om det är en reklambild eller -film som är tagen i vanlig trafikmiljö.
– Vill man ha extrema bilder eller bilder som visar motorcykelkörning i höga hastigheter i sin reklam eller annan marknadsföring, så ska det tydligt framgå att det är bilder som är tagna på en motorbana, i tävlingssammanhang eller i samband med professionell stuntkörning, förklarar Per Johansson.

Den internationella branschorganisationen för motorcykeltillverkarna, ACEM, har gemensamt antagit ett uttalande mot marknadsföring som visar allt för aggressiv motorcykelkörning eller körning som bryter mot gällande trafikregler. Detta ligger till grund för de etiska riktlinjer som den svenska motorcykelbranschen kommer att anta under våren.

I Sverige var 305.000 motorcyklar i trafik under 2011. Totalt omkom, preliminärt, 45 personer i motorcykelolyckor 2011.

Per Johansson, McRF, på 0702-06 53 82

Presskonferens är 26 januari kl 09.00-ca 10.00 på aktivitetstorget, Svedea Arena, plan 2, på Svenska Mässan Göteborg. Frukost serveras fr o m 08.30. Generalagenterna inom McRF finns på plats och visar upp årets nyheter.
Ackreditering sker genom mässans presstjänst – press@svenskamassan.se, senast 24 januari.

Svenska Mässan är idag en av Nordens effektivaste mötesplatser. Varje år kommer drygt en miljon besökare till Svenska Mässan för att delta i ett 30-tal mässor samt 100-tals små och stora konferenser och kongresser. Svenska Mässan äger och driver också Gothia Towers, ett av Nordens största hotell, samt en av Sveriges största restaurangverksamheter med bl a välrenommerade Heaven 23 och italienska Incontro.

Svenska Mässan har tillsammans med dotterbolag drygt 500 anställda, en omsättning på cirka 800 Mkr och generar årligen runt 2,2 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. VD och koncernchef är Carin Kindbom.