Logistik & Transport i Göteborg: Logistik & Transport i Göteborg

Flera av topparna inom Schenker, Unilever, Mearsk, Preem, ICA, Volvo, SKF med flera storföretag deltar i konferensen på Logistik & Transport 2008 på Svenska Mässan i Göteborg 20-22 maj. Också ett par av våra ministrar och Indiens ambassadör finns på plats. - Det blir ett omfattande program. Internationella Eurolog integreras i år helt i Logistik & Transports konferensprogram, säger mässansvarige Jan Nilsson. Konferens motto är "Effektivitet-Ansvar-Hållbarhet", vilket knyter samman logistik, ekonomi och ekologi på ett högaktuellt sätt. Jan Nilsson framhåller den omfattande erfarenhet av effektiva och klimatvänligare lösningar som finns i många av de ledande företagen. Medvetenheten ökar också snabbt i alla led. Bland talarna finns Hans-Jörg Hager, CEO, Schenker, Michael G:son Löw, CEO Preem, infrastruktuminister Åsa Torstensson, miljöminister Andreas Carlgren, Indiens ambassadör i Sverige, Deepa Gopalan Wadhwa, Alexandra Gatej, styrelseordförande, Unilever, USCE, Jan-Eric Sundgren, Senior Vice President Public & Environmental Affairs, AB Volvo och Bo-Inge Stenson, Senior Vice President Group Demand Chain & IT, AB SKF. 20-tal seminarier Med ett 20-tal seminarier på programmet spänner konferensen över ämnen som exempelvis globala trender, resurssparande förpackningslösningar, Demand Chain Management, Inter- and Comodal chains, detaljhandeln som drivkraft för dagens logistik, uthålliga sjötransporter, samverkande systemlösningar och godsstölder. Kina och Indien De stora, expansiva asiatiska marknaderna får ett särskilt fokus med seminarier om Kina och Indien. Affärer med Kina handlar ofta om vår stora import av deras varor. Men Kina blir också allt mer intressant som köpare. Den kinesiska konsumentmarknaden växer starkt i takt med landets utveckling. På seminariet "Establishing in China - possibilities, difficulties and tools" föreläser bland andra chefen för den svenska handelskammaren i Beijing, Henrik Danielsson, Wang Ying, Volvo Logistics, Fredrik Jonasson Trade Lane Sales Manager, DHL, China och professor Susanne Hertz, Jönköpings universitet. På seminariet "The India Link - Challenges and Solutions" inleder moderatorn fil. doktor Marco Hecker med en initierad introduktion med bland annat glimtar från Accenture Indias utveckling med 40.000 anställda. Hecker är Director Automotive & Industrial Equipment vid företaget. Andra medverkanden är Indiens ambassadör i Sverige Deep Gopalan Wadhwa, Michale Bendix, Manager Global Transportation, Alfa Laval och Christian Nebel, VD Schenker India. Demand Chain Management Demand Chain Management (DMC) finns med på ett par seminarier ledda av logistikprofessorn Dag Ericsson. "DCM - from Vision to Action" är en övergripande avstämning av utvecklingen med Bo-Inge Stensson, Senior Vice President Group Demand Chain & IT, SKF, Anders Ernstson, Head of Customer Distribution Center, Ericsson, Svein-Egil Hoberg, Company Director, BMA och Niklas Hedin, CEO, Centiro Solutions, som föreläsare. Modebranschens särskilda logistikutmaningar är ett annat av de områden som får en genomlysning när det gäller DCM. Hur man får ihop kortare ledtider och lägre kostnader med ökad kundanpassning? är den stora frågan. Svaren ges av Leif Johanson, Operations Director, Redcats Nordic, Hans Davidson, CEO, Eton Fashion, Jan Carlsson, Borås Universitet, och Roger Ryrlén, Vice President and Sales Manager, Eton Systems. Utöver seminarierna står även logistikinriktade studiebesök hos Schenker, Volvo och Svenska Mässan på programmet. Logistik & Transport har två delar - konferens och mässa. Mässdelens områden är logistik- och transporttjänster, IT i logistiken, Supply Chain Management, materialhantering, konsulter och kompetens. Mer information på www.logistik.to