Kost, motion och hälsa för alla på första WellnessMässan

Första WellnessMässan ger både fackfolk och privatpersoner tillfälle att uppleva det senaste inom kost, motion, hälsa och välbefinnande. Mässan hålls 28, 29 februari och 1 mars 2008. Programmet är både stort och brett. Här finns det mesta mellan rapportering från Västra Götalandsregionens och Volvos stora livsstilssatsning för 67.000 anställda till personliga tips för ett smalare, aktivare och rikare liv. -WellnessMässan i Göteborg kommer helt rätt i tiden, säger näringsfysiologen Fredrik Paulún. Intresset för hälsa och välbefinnande har nog aldrig varit större än nu. Paulún konstaterar att medvetenheten och kunskapen om kostfrågor hos allmänheten har ökat dramatiskt de senaste tre-fyra åren. - Jag har jobbat med kostvanor och hälsa sedan 90-talets början och följt utvecklingen. Brytpunkten kom 2003. Plötsligt började folk ställa mer initierade och kvalificerade frågor. Ständig tillväxt Hela fältet med aktiviteter, tjänster och produkter för ett sundare liv blir bara större och större. Det är en marknad med ständig tillväxt. - Det kommer hela tiden nya som vill lägga om livsstil, säger Fredrik Paulún. Samtidigt kan många av dem som en gång upplevt hur mycket bättre de mår av en balanserad livsstil aldrig tänka sig att gå tillbaka till sina gamla vanor igen. De vill fortsätta att leva sunt och lära sig ännu mer om hur de ska äta och leva för att må bra. Fredrik Paulún medverkar med föreläsningar på WellnessMässan. Han kommer också att ha en monter där han presenterar sina böcker och hälsoprodukter. För många är Paulún synonymt med GI (glykemiskt index) efter hans pionjärinsatser för långsamma kolhydrater som ger lång mättnadskänsla och hindrar blodsockret från att åka jojo. - GI är lika aktuellt som tidigare, fast i dag lyfter jag också fram vikten av att äta omega 3-fetter, mer frukt, nötter, grönsaker och mindre socker och salt. Livsstil i Väst Kost är också en av de bärande delarna i Västra Götalandsregionens och Volvos omfattande personalprojekt Livsstil i Väst. Tillsammans med rörelse, sömn och glädje bildar kost en fyrdimensionell plattform för ett friskare liv och bättre livskvalitet. - Det treåriga projektet avslutas kort efter WellnessMässan, så vi kommer att ha en del intressanta slutsatser att redovisa för mässbesökarna, säger Stig Lindholm, personalstrateg vid Västra Götalandsregionen. Avslutet innebär också ett avstamp för nästa steg i livsstilsutvecklingen i regionen, som går ut på att integrera livskvalitetsfrågorna i alla delar av den vardagliga verksamheten. Livsstil i Väst vill skapa möjligheter för var och en att kunna göra positiva val. Effektiv information om de goda alternativen och tillgänglighet är några av vägarna. Alla moraliserande pekpinnar har bannlysts. 250 hälsocoacher - Ute på Västra Götalandsregionens och Volvos arbetsplatser i regionen finns det 250 hälsocoacher som vägleder, inspirerar och uppmuntrar arbetskamraterna. Med cirka 50.000 regionanställda och omkring 17.000 Volvo-medarbetare i projektet hoppas man nå tydliga effekter inte bara för individerna utan också för organisationerna som helhet. - Sambandet mellan välbefinnande och goda arbetsresultat har dokumenterats i många sammanhang tidigare, säger Stig Lindholm. Friskvårdsarbete tar tid, men redan nu finns det flera tecken på positiva effekter av Livsstil i Väst. Bland annat så har frisktalen ökat och stressnivåerna sänkts under projektets gång. Ett annat högst konkret resultat av projektet är att Alingsås sjukhus nu har Sveriges första nyckelhålsmärkta personalrestaurang. Utveckling och konkurrenskraft Hälsofrågorna och personalens allmänna välbefinnande uppmärksammas nu rejält i många företag. Livsstil i Väst backas kraftfullt upp av högsta ledningarna både vid Västra Götalandsregionen och Volvo. - Det handlar ytterst om företagens utveckling och konkurrenskraft, säger Leif Friis, HR-konsult vid Volvo AB. Friska, glada och välmotiverade medarbetare är en avgörande resurs. Inom Volvo finns en lång tradition med olika typer av arbetsmiljöarbete och såväl förebyggande som rehabiliterande åtgärder. I den ökande konkurrensen i en allt mer globaliserad värld blir företagskulturen allt viktigare. Både när det gäller konkurrens om kunder och om arbetskraft. - Produkter och produktionslinjer kan kopieras. Men en högproduktiv företagskultur dit många vill komma och där alla drar åt samma håll och ständigt utvecklar företagets konkurrenskraft tar år av hängivet arbete att bygga. Det kan inte någon annan bara komma och ta. Balansen mellan tillvarons olika delar löper som en röd tråd genom hela projektet. - Vi ser till hela människan och utgår hela tiden från det friska, säger Leif Friis. Det är bland annat därför vi inte pratar om minskad sjukfrånvaro utan hellre säger ökad närvaro på jobbet. Unikt samarbete Det täta, långa samarbetet mellan regionen och Volvo är en unik och viktig tillgång för det stora engagemang man fått hos personalen. - Att kunna utnyttja varandras kompetenser på det här sättet är oerhört värdefullt. Vi matchar och kombinerar varandra på en rad områden. Inte minst genusmässigt. Grovt räknat är 80 % av Volvos personal män medan man i regionen är 80 % kvinnor. Mer information på www.wellnessmassan.se Du kan även kontakta Ann-Margret Avellan, 031-708 00 00. E-post: wellness@svenskamassan.se