Julien De Smedt, internationellt erkänd arkitekt, medverkar på Nordic Architecture Fair.

Julien De Smedt: ”Nordic Architecture Fair kan bli en destination för alla”

En mässa som denna kan dra världens uppmärksamhet till sig!
Det säger den internationellt erkände arkitekten Julien De Smedt som kommer att medverka vid Nordic Architecture Fair som talare. Han hoppas att mötesplatsen ska lyfta fram det innovativa nordiska tänkandet kring arkitektur och stadsutveckling.

Julien De Smedt har engagerats som talare vid Nordic Architecture Fair, som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg 7-8 november. Julien är belgare med en världsomspännande verksamhet, hans arkitektfirma har kontor i New York, Bryssel, Köpenhamn och Shanghai. Själv har han bott i Norden sedan början av 2000-talet, först i Köpenhamn och numera i Stockholm.

Julien de Smedt är fylld av förväntningar inför Nordic Architecture Fair. Inte minst för att arkitektens roll i samhället blir allt viktigare.
– Vi lever i en avgörande tid. Vi står inför en miljöutmaning som har stor påverkan på vårt yrke. Vi i de nordiska länderna måste ta itu med den här utmaningen. Konsekvenserna måste synas i varje projekt. Det är viktigt att arkitekturen, i sin form och sin volym, är i samklang med miljön.

I dagens läge handlar det inte bara om att bygga vackert och ekologiskt, utan om att bygga i stor skala, menar han. En nyckelfråga i många länder, inte minst i bostadsbristens Sverige.
– Självklart är det så. Min firma har varit med och utformat storskaliga projekt i bland annat Danmark, Frankrike, Kina och Korea, berättar De Smedt.

Han har också lett en forskningsstudie vid Kungliga Tekniska Högskolan i Stockholm som går ut på att hitta vägar att kombinera infrastruktur och bostadsarkitektur.
– Det läggs ner enorma belopp, inte minst i Stockholmsområdet, för att lösa mobilitetsproblem med vägar, järnvägar, broar och tunnlar. Om vi istället skulle kunna designa infrastruktur som bas för bostadsprojekt skulle husen kunna byggas mycket billigare. Tänk bostäder på broar.

Han menar att arkitekter tillsammans med ingenjörer, stadsplanerare och politiska beslutsfattare på olika nivåer kan åstadkomma så mycket mer:
– Vi kan bli mer intelligenta genom att arbeta tillsammans. Vi samarbetar förstås redan idag, men det gäller att skapa en holistisk vision. Nordic Architecture Fair kan bidra till detta.

Nordic Architecture Fair är mötesplatsen för framstående arkitektur och stadsplanering. Under två händelserika dagar sammanstrålar arkitekter, stadsplanerare, fastighetsägare, byggherrar och ingenjörer för att diskutera hur framtidens samhällen bör se ut och fungera.

> LÄS MER OM NORDIC ARCHITECTURE FAIR

För frågor kontakta:

Anki Fagerström, affärsansvarig Nordic Architecture Fair, tel 031-708 82 37

Svenska Mässan koncernen drivs i stiftelseform och är en av norra Europas största integrerade mötesplatser med ett unikt cityläge i centrala Göteborg. Svenska Mässan har visionen att bli Europas mest attraktiva mötesplats genom att erbjuda den bästa helhetsupplevelsen. Koncernen arbetar framgångsrikt med mässor och möten, hotell, restaurang och underhållning. Varje år välkomnar vi cirka 1,8 miljoner besökare till vår mötesplats. Svenska Mässans huvuduppdrag är att främja näringslivet och årligen genererar koncernen drygt 2,7 miljarder kronor i besöksnäringseffekter till Göteborg. Läs mer på www.svenskamassan.se