Internationellt intresse för svenska miljöteknikföretag

Genom studiebesök på västsvenska företag och anläggningar, matchmaking och mingel kommer de internationella besökarna på mässan Miljöteknik 2008 att få tillfälle att knyta många affärskontakter med svenska miljöteknikföretag.

Ecoex-West Sweden Environmental Export, arrangerar studiebesök för internationella delegationer inom flera sektorer, såsom biogas, bioenergi, avfall samt energieffektivitet i byggnader och passivhus. Besökarna kommer att få se hur de svenska företagen och anläggningarna arbetar med olika lösningar på miljöproblem, tekniska innovationer och dessutom får de en presentation av vilka produkter och tjänster företagen kan leverera.

- Syftet med våra studiebesök är att bidra till att de internationella besökarna får uppleva hur svenska företag arbetar med miljöteknik och samtidigt får tillfälle att knyta affärskontakter för framtida samarbeten på detta område. Med utländska besökare ökar också attraktionskraften på mässans utställande företag, säger Maria Strömberg, Project Manager för Ecoex på Business Region Göteborg AB.

Två av studiebesöken kommer att fokusera på framställan och användning av biogas, då detta är ett av de områden som utvecklas starkt i Västsverige. Besöken kommer bl.a. att visa hur avfall används för produktion av biogas och sedan visas även hela kedjan från uppgradering till tankning av såväl tunga fordon som personbilar.

För att ytterligare främja export av svensk miljöteknik söker Ecoex aktivt upp beslutsfattare och potentiella kunder till företagen i främst Frankrike, Polen och Italien. De utvalda intressenterna, som får en personlig inbjudan till Miljöteknik 2008, har en profil som väl stämmer in på det expansiva miljöteknikområdet. Både representanter från privat och offentlig sektor bjuds in och delegationerna erbjuds en bild av den skandinaviska kompetensen genom både studiebesöken och ett givande internationellt mingel.

- Det finns ett stort intresse för svensk miljöteknik i Europa. Då vi kan erbjuda en aktiv arena för knytandet av affärskontakter genom studiebesök och möten, hoppas vi att många internationella delegationer besöker mässan, fortsätter Maria Strömberg. Kontakter som sedan Ecoex kommer att fortsätta att bearbeta och följa upp.

Miljöteknik 2008, som äger rum den 7-9 oktober på Svenska Mässan i Göteborg, visar upp en samlad skandinavisk kompetens på miljöteknikområdet. Miljöteknik har etablerat sig som den ledande miljömässan i Norden och är indelad i områden för avfall och återvinning, luft, vatten, mark, transport och miljökompetens, Biogas Highway, Innovation Street och Sustainable City.

- Miljöteknik 2008 erbjuder en bred, internationell mötesplats där tekniska samarbeten kan diskuteras och kontakter kan knytas under trevliga former. Det finns ett växande intresse för cleantech och hållbara affärer, vilket gör att mässan röner stor uppmärksamhet både i Sverige och i andra länder, säger Ann Åfeldt, mässansvarig, Svenska Mässan.

För program och anmälan till studiebesöken, gå in på www.ecoex.eu

Mer information om Miljöteknik 2008 finns på www.miljoteknik.com

För mer information, kontakta:

Maria Strömberg, Ecoex, på 031-61 23 73 eller Leif Norlin, Ecoex,

på 031-61 23 68

Ann Åfeldt, Svenska Mässan, på 031-708 82 32
Svenska Mässan

412 94 Göteborg. Besöksadress: Mässans Gata/Korsvägen.
Tel: 031-708 80 00. Public Relations: 031-708 80 06, 031-708 80 07. Fax: 031-708 84 60.
E-post: press@svenskamassan.se www.svenskamassan.se