Bokmässan 2020. / Foto: Karina Ljungdahl.

​Idag startar Bokmässan biljettförsäljningen – först ut Bokmässan Play

Idag startar biljettförsäljningen till Bokmässan i Göteborg den 23–26 september! Först ut är biljetter till Bokmässan Play, där hela årets program kommer att finnas tillgängligt digitalt. Till och med den sista juni gäller boka tidigt-priset 295 kr inkl moms. Därefter är ordinarie pris 395 kr inkl moms. Den digitala accessen gäller en person och ger tillgång till allt innehåll på Bokmässan Play fr.o.m. 23 september t.o.m. 31 december 2021. Biljetten ger även förtur till Bokmässans studiobiljetter.

Bokmässan 2021 blir ett hybridevent med studiosamtal som spelas in på Svenska Mässan i Göteborg. Det luftiga mässgolvet byggs om till stora moderna tv-studior som kan ta emot studiopublik i den mån restriktionerna tillåter. Hela programmet direktsänds på Bokmässan Play.

– Vi ser verkligen fram emot att välkomna alla författare och att efter sommaren presentera programmet för Bokmässans hybridevent 2021. Bokmässan Play är en enorm kunskapsbank och källa till inspiration. Genom Bokmässan Play kan alla ta del av samtal som annars inte äger rum och upptäcka ny litteratur. Bokmässan Play symboliserar en milstolpe i Bokmässans utveckling. Det är en produkt som varenda storyreader och storyteller kommer älska! säger Frida Edman, ansvarig för Bokmässan i Göteborg.

I Bokmässan Play-biljetten ingår hela programmet för Bokmässan 2021, vilket består av Bokmässans eget seminarieprogram med ca 200 seminarier inklusive Sveriges största deckarfestival Crimetime, samt scenprogram från tolv scener: Se människan, Rum för översättning, Rum för poesi, Lärarscenen, Litteraturscenen, Ideell kulturallians scen, Göteborgs Litteraturhus, Globala Torget, Forskartorget, Folkbildningsscenen, BonnierHoops och Biblioteksscenen.

Biljetter till studiopublik planerar Bokmässan att släppa senare i sommar, om och när restriktionerna tillåter publik på plats. De som köpt en Bokmässan Play-biljett kommer att få förtur att uppgradera den till en studiobiljett om läget tillåter.

Bokmässan Play är en egenutvecklad streamingtjänst som lanserades inför Bokmässan 2020, som för första gången på 35 år inte kunde arrangeras fysiskt på Svenska Mässan på grund av coronapandemin. Tjänsten blev mycket uppskattad av tittarna och genererade över 700 000 visningar mellan 24 september 2020–31 mars 2021. 90% av tittarna gav Bokmässan Play-upplägget betyget ”bra eller mycket bra”. Även förlagen uppskattade Bokmässan Play, i en enkät svarade 94% att de ville att Bokmässan skulle fortsätta utveckla plattformen, vilket teamet bakom Bokmässan har tagit fasta på.

Inför 2022 planeras en återkomst av Bokmässan så som många känner den, med utställning, scen- och monterprogram samt seminarier och samtal. Samtidigt kommer de nya formaten som utvecklats under 2020 och 2021 även fortsättningsvis kunna skapa mervärde för både utställare och besökare, såväl fysiskt som digitalt.

Om Bokmässan
Bokmässan är Nordens största kulturevenemang och årets viktigaste litteraturhändelse. Sedan starten 1985 har miljontals läsare, författare och branschfolk lockats till Göteborg i början av hösten. Mässan är sedan länge en mittpunkt för svensk bokutgivning och erbjuder även kompetensutveckling, inspiration och rekreation. Bokmässan 2021 blir ett hybridevent som arrangeras inför studiopublik på Svenska Mässan i Göteborg den 23–26 september och som direktsänds på Bokmässan Play. Årets teman är Demokrati (arrangeras i samarbete med kommittén Demokratin 100 år, Lärarnas Riksförbund, Globala Torget, Majblomman och Statens medieråd), LÄS! LÄS! LÄS! (arrangeras i samarbete med Läsrörelsen) och Nordisk litteratur.

För mer information, kontakta:
Charlotta Parkås, presskontakt
chp@bokmassan.se