I morgon öppnar portarna: Bäddat för rekord under På två hjul

I morgon, 24 januari, går startskottet för Nordens största MC-, moped- ATV- och cykelhändelse, som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg. Alla de stora tillverkarna har laddat upp med en mängd nya motorcyklar, mopeder, fyrhjulingar, cyklar och tillbehör. Hela 224 utställare finns samlade på 13 850 kvadratmeter utställningsyta. I fjol såldes rekordmånga mopeder, 35 000 stycken, medan antalet motorcyklar på våra vägar var 281 000, fler än på över 50 år. Detta återspeglas under mässan som kommer att bjuda på fler nyheter än någonsin. Bland MC-nyheterna visas många för första gången i Sverige, som bland andra de brutala sportmaskinerna BMW HP2 Sport och Buell 1125 R, och dovt mullrande glidare som Yamahas nya XV 1900 Stratoliner. Av de cirka 500 000 nya cyklar som säljs varje år är det den moderna standardcykeln av hybridmodell som är populärast. Cyklarna har fått utökat utrymme under På två hjul och de stora tillverkarna står redo att visa upp det allra senaste för såväl vardagscyklister som redan etablerade motions- och tävlingscyklister. Även intresset för fyrhjulingar är rekordstort. Därför har dessa för första gången fått en helt egen avdelning. Tillbehören har de senaste åren blivit lika viktiga som själva fordonet. Utställarna har hängt på den nya trenden och presenterar massor av nya tillbehör. På golvet väntar en mängd aktiviteter. Rallyprinsessan Annie Seel skulle ha kört årets Dakarrally. När tävlingen ställdes in på grund av terrorhot bestämde hon sig för att köra sträckan ändå, för skojs skull, och kommer direkt från öknen till På två hjul. Dessutom bjuds på uppvisningar av mc-stuntförarna Matti Tepsa och Andreas Gustavsson, minimotardrace med Sveriges bästa proffsförare, cykelshower med bland andra dubbla världsmästaren i Flatland, Andreas Lindqvist, och mycket mer. Vill du veta mer? Kontakta: Carmen Brüning, projektledare Svenska Mässan, tel 031-708 80 92, mob 0708-80 80 08, carmen.bruning@svenskamassan.se Mc/Moped/Fyrhjulingar: Per Johansson, vd McRF, tel 08-411 30 15, mob 070-206 53 82, per.johansson@mcrf.se Cykel: Klas Elm, vd FoG, tel 08-505 865 91, mob 0704-58 01 08, elm@frisab.com På två hjul '08 arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg den 24-27 januari. 224 utställare visar upp nyheterna inför nästa säsong på totalt 13 850 kvadratmeter. Här finns fordon samt tillbehör och utrustning för cyklar, mopeder, motorcyklar och fyrhjulingar. När mässan senast anordnades i Göteborg 2006 lockade den hela 67 317 besökare. På två hjul '08 arrangeras av Svenska Mässan på uppdrag av McRF (Moped- och motorcykelbranschens riksförbund) och FoG (Svenska Cykelfabrikant- och Grossistföreningen).