Hälsa och livsstil på Bokmässan

För fjärde året i rad har Bokmässan en särskild scen för hälso- och livsstilsfrågor. Årets scenprogram – lördag och söndag 25–26 september – blir något av en vandring genom den mänskliga kroppen, uppifrån och ner, utifrån och in.

Hjärnan
Bland årets 28 programpunkter handlar två specifikt om hjärnan och dess funktioner. Professor Martin Ingvar berättar om hjärnans belöningssystem och kopplar det till hur man håller koll på sin vikt. Rolf Ekman, professor i neurokemi, och journalisten Ann Lagerström visar hur man förbättrar livskvaliteten med hjälp av den senaste hjärnforskningen.

Ögonen
Jan Ygge, professor i ögonsjukdomar, talar om vardagliga ögonproblem och allvarliga sjukdomar som kan botas tack vare vetenskapens framsteg.

Tänderna
Många ställs inför svåra beslut, inte minst ekonomiska, när det gäller oral hälsa. Björn Klinge, professor i parodontologi, berättar om bättre och billigare metoder.

Huden
Huden är faktiskt kroppens största organ! Hur fungerar den när vi åldras? Vad är naturligt? Lennart Emtestam, professor i dermatologi, svarar på de vanligaste frågorna om huden. Läkaren Helena Nyblom, aktuell med boken Vägen till friskare hud, beskriver hudens uppbyggnad, funktion och åldrande.

Brösten
Vad innebär ett bröstcancerbesked medicinskt och mentalt? Ann Sköld Nilsson, förlagschef på Rabén & Sjögren, har skrivit en praktisk bok för de ca 7000 kvinnor som drabbas årligen.

Magen
Läkaren Åsa Vilbäck, känd bl a från tv-programmet Dr Åsa, berättar om tio saker du inte visste om din mage under rubriken Är magen lycklig?

Caroline af Ugglas och UKON på scen
Bland många andra medverkande på scenen Hälsa och Livsstil märks till exempel artisten Caroline af Ugglas och psykologen och poeten UKON som berättar om sina gemensamma terapisessioner, föreläsaren Mia Törnblom som talar om personligt ledarskap och Mai-Lis Hellénius, den första läkaren i Sverige som skrev ut motion på recept.

Läs hela programmet för Hälsa & Livsstil här.

Mer information om Bokmassan finns på www.bokmassan.se Bokmässan hålls 23–26 september på Svenska Mässan i Göteborg.

För frågor, kontakta
Birgitta Jacobsson Ekblom, informationschef Bok & Bibliotek,