Funktionshinder - inget hinder på Svenska Mässan

Inför Leva & Fungera, mässan som sätter funktionshindrade i centrum, har varenda millimeter av Svenska Mässan inventerats. Det har resulterat i en unik databas, tillgänglig på Internet. Med dess hjälp kan den funktionshindrade själv planera sitt besök, in i minsta detalj. •• Målsättningen för arbetet har varit att hela Svenska Mässan, inklusive mässhallar, konferensanläggning, restauranger och hotell, ska vara tillgänglig för funktionshindrade. Första etappen, en detaljerad och offentlig databas, har blivit klar lagom till Leva & Fungera, som äger rum 24-26 april. •• 2010 träder en ny lag i kraft som kräver att alla offentliga byggnader ska vara tillgängliga för funktionshindrade. - Trots att vi i lagens mening inte är offentlig byggnad har vi ändå valt att betrakta oss som en sådan, säger Kenneth Lexell, tillgänglighetsansvarig på Svenska Mässan. Utifrån Handikapprådets rekommendationer har hela anläggningen inventerats. Vartenda utrymme, varenda vrå, både utvändigt och invändigt har kartlagts. Informationen har lagts in i en tillgänglighetsdatabas, som utformats i samarbete med Västsvenska Turistrådet. •• Databasen nås via turistrådets hemsida www.vastsverige.com eller via Svenska Mässans hemsida www.svenskamassan.se (klicka på "besöka Svenska Mässan", "anläggningen" och "tillgängligheten") eller via Leva & Fungeras egen hemsida www.levafungera.com. Här kan den som ska besöka mässan själv ta reda på hur man tar sig fram till en viss entré, var hissar och handikapptoaletter finns, hur golven ser ut, om det finns hörslingor, etc, etc. •• All information kopplas till fem kategorier av funktionshinder: nedsatt syn, nedsatt hörsel, rörelsehindrade, allergiker och människor som har svårt att bearbeta och tolka information. Genom att klicka på respektive symbol får den som söker relevant information, anpassad just till honom eller henne. Informationen finns också på lättläst svenska, på engelska och tyska och som talsyntes. - Behoven varierar kraftigt mellan olika funktionshindrade. Härigenom ger vi var och en möjlighet att fatta beslut utifrån sina egna förutsättningar, understryker Kenneth Lexell. •• En rad åtgärder för att förbättra tillgängligheten har redan gjorts. - All byggnation på senare år, t ex Hotel Gothia Towers, vår nya festvåning Estrad, hissar och invändiga passager, är anpassade till funktionshindrade, förklarar han. - Genom inventeringen har vi också fått en prioriteringslista på vad som behöver åtgärdas fram till 2010. •• För mässan Leva & Fungera, som äger rum nästa vecka, är den nya databasen ett lyft. - Ett syfte med mässan är ju att stärka de funktionshindrades ställning i samhället. Därför känns det extra bra att kunna erbjuda denna service, säger Maria Nilsson, mässansvarig. Svenska Mässan är först i Sverige och en av de första mässanläggningarna i världen med en detaljerad information av den här typen, riktad mot funktionshindrade. - För oss handlar det om att skapa trovärdighet för vårt arrangemang, säger hon. - För våra funktionshindrade besökare innebär det självklart större frihet och ökad livskvalitet att själv, på förhand, kunna planera sitt besök och vad man kan få ut av det. Vill du veta mer? Ring Kenneth Lexell, tillgänglighetsansvarig Svenska Mässan, tfn 031-708 81 10 eller Maria Nilsson, mässansvarig Leva & Fungera, tfn 031-708 80 79.