Fritidsresor gör en nysatsning på TUR 2009

Mötesplatsen TUR får en växande betydelse 2009:

• Meetings@TUR samlar ett 50-tal utställare inom mötesindustrin.
  • BookTUR - helt ny marknadsplats, riktad direkt till mässbesökaren.
  • Fritidsresor återvänder till mässcenen med en storsatsning på TUR.
  • TUR, Nordens ledande rese- och turistmässa, arrangeras för 26:e gången på Svenska Mässan i Göteborg 19-22 mars.

Trots konjunkturnedgången landar mässan på 14 500 kvadratmeter nettoyta, en femprocentig minskning gentemot 2008 (15 300 kvm). Antalet representerade företag och organisationer är dock detsamma, cirka 1 900.
Det internationella inslaget är som vanligt stort: hela 103 länder och regioner representeras på TUR 2009. Armenien, Belize och Montenegro är nya för året.
- Tendensen är tydlig: lika många ställer ut, men i rådande konjunkturläge väljer man att dra ned något på monterytan, säger Per Magnusson, biträdande mässansvarig.
- TUR står alltså stark, medan andra mässaktörer inom rese- och turistbranschen har stora problem. Det vittnar om TUR:s genuina styrka: branschen ser TUR som ett viktigt forum, den etablerade mötesplatsen, även i sämre tider.

Fritidsresor tillbaka på TUR
•• Efter att ha avstått nästan helt från mässor under tio år blir Fritidsresor, Sveriges marknadsledande researrangör, åter en av de största utställarna på TUR 2009.
- Vi har lågprioriterat mässor under en period, säger Marie Thorslund, partnership manager på Fritidsresor.
- Det hänger samman med den långa högkonjunkuren, där resandet legat i topp. Nu är det andra tider. Vi har inga tankar på att bromsa in, men det gäller att gasa på rätt sätt. Att vårda kontakter blir allt viktigare - och där ser vi att mässan har en viktig roll.
På TUR träffar Fritidsresor dels kunder på publikdagarna, dels leverantörer, partners och återförsäljare på fackdagarna. Vilket är viktigast?
- Båda grupperna ligger oss lika varmt om hjärtat. Att kunna möta våra återförsäljare, vi har 230 runt om i Sverige, på en enda gång ser vi t ex som en stor fördel.
Häromveckan utsågs Fritidsresor till årets charterarrangör och mottog Grand Travel Award av Travel News.
- Det är vi stolta över. Därför känns det rätt att finnas på plats och möta branschen på TUR, säger Marie Thorslund.
Hon konstaterar att det personliga mötet får allt större betydelse. Det blir särskilt tydligt i en konjunkturnedgång, då det blir allt svårare att nu ut med traditionella reklambudskap:
- Man kan säga att det inte längre är lika viktigt att skjuta brett. Vi måste skjuta rätt också. Därför är det av stort värde för oss att träffa våra kunder, som vi gör på TUR.
- Interaktion med kunden betyder mycket, inte minst för produktutvecklingen.
När Fritidsresor väl bestämt sig för en mässatsning var TUR ett självklart val.
- Det fanns egentligen inget alternativ, bekräftar Marie.
- Vi känner att det här ligger helt rätt för oss. Vi satsar på relationsmarknadsföring och hela TUR är ju en relationsskapande aktivitet!

Meetings@TUR lockar många
- Helt genialiskt!
Så beskriver Martin Theorin, chef för Luleå Convention Bureau, initiativet Meetings@TUR - en tredagarssatsning som börjar redan 18 mars, dagen innan TUR.
45 företag, arrangörer av kongresser, konferenser, events m m, har i hittills anmält sig som utställare. De tar plats i H-hallen, där en inbjudande mötesmiljö skapas. Här blir det också föreläsningar, scenaktiviteter, en högklassig lounge, avslappnande massage, m m.
- De personliga relationerna blir allt viktigare. Därför känns det helt rätt att skapa en ny typ av mötesplats där även de mindre aktörerna, som vi, kan vara med, säger han.
Luleå Convention Bureau har, som många andra, bokat ett enkelt ståbord.
- Det var en förutsättning för att vi skulle kunna vara med. För oss är ju TUR:s publikdagar ointressanta, vårt intresse ligger i att möta konferensköpare.
- Därför är satsningen på ståbord är helt rätt. Vi behöver inte montrar, det viktiga är de gemensamma ytorna och att miljön i sig inbjuder till samtal. Wellnessdelen och sittgrupperna bidrar till den inspirerande miljön, det blir en helt ny typ av mötesplats.
Han ser speciellt fram emot första dagens satsning, Association Meetings & Corporate Meetings Day, med inbjudna nationella och internationella köpare inom kongress och företagsmöten.
- Då får vi tillfälle att möta representanter för organisationer och företag, samtidigt som vi får en komprimerad utbildningsdag med framstående föreläsare. Det kan inte bli bättre!
För egen del hoppas han möta köpare av företagsmöten, incentiv och kongresser med upp till 1 000 deltagare. Luleå har en ny mötesanläggning för upp till 1 000 personer och matchande hotellkapacitet. Martin hoppas kunna knyta värdefulla kontakter på TUR:
- Det viktiga är att markera att vi finns, att lyfta fram orten och visa vad vi kan erbjuda.

BookTUR - ny spännande marknadsplats

• BookTUR är ännu ett nytt initiativ för året.

Genom att kombinera det bästa från den virtuella världen och den traditionella mässan skapas en attraktiv marknadsplats, riktad direkt till mässbesökarna.
Här har alla utställare chansen att erbjuda mässbesökarna förmånliga produkter: resor, hotellvistelser, gourmetmiddagar, spabehandlingar, researtiklar, m m.
De rabatterade erbjudandena samlas och läggs ut på TUR:s hemsida, fr o m måndagen 9 mars. Där kan alla intresserade botanisera bland utbudet - men ingenting kan bokas. Det kan man enbart göra genom att besöka TUR:s publikdagar, helgen 21-22 mars.
Två bokningstorg byggs upp, ett på nedre plan och ett på övre. Varje torg har fem terminaler, där besökarna själva får göra sina bokningar. Principen "först till kvarn" gäller.
BookTUR kompletteras med en pristävling bland alla besökare, med ett sammanlagt vinstvärde av 150 000 kr. Förstapriset, som utdelas både lördag och söndag, är en resa till Curaçao i Karibien, värd 40 000 kr.

Vill du veta mer? Ring Per Magnusson, biträdande mässansvarig för TUR på Svenska Mässan, tfn 031-708 86 76. Mer information: www.tur.se