Duaa Kamel, intitativtagare och deltagare Fristaden på Bokmässan. Foto:Anders Hansson

Fristaden Göteborg uppmärksammar fristadskonsten på Bokmässan

I år etableras Fristaden på Bokmässan: en ny plats för medskapande och spontana samtal, som skapar utrymme för nya sätt att närma sig konsten och viktiga frågor om yttrandefrihet. Platsen och upplevelsen blir en del av Fristad Göteborgs medverkan på Bokmässan i Göteborg. Den förstärker fristadens fortsatta engagemang på bland annat Yttrandefrihetsscenen.

Fristaden på Bokmässan består av två huvuddelar – scenprogrammet på Yttrandefrihetsscenen och mötesplatsen som besökarna hittar på Globala torget på Bokmässan. Upplevelsen skapas bland annat av Saiful Baten Tito, fristadskonstnär i Göteborg, författare och journalist från Bangladesh som rapporterar om kvinnors rättigheter, övergrepp på barn och hur religiös fundamentalism påverkar samhället.

Fristaden på Bokmässan har inspirerats av Projektet Movement, som startades på initiativ av poeten och bildkonstnären Duaa Kamel, tidigare fristadskonstnär i Uddevalla kommun. Fristaden genomförs av Fristad Göteborg (Göteborgs Stad Kulturförvaltningen) och Bokmässan, med stöd av Kulturrådet. Fristaden på Bokmässan är en del av Litteraturstaden Göteborg, en UNESCO City of Literature.

– I en tid av ökad distans ger Fristaden på Bokmässan en möjlighet att komma nära och interagera med konsten och konstnären. Vad är yttrandefrihet? Vad händer när den hotas? Hur känns det? Och hur känns det som konstnär att under två år befinna sig på en plats där den får flöda fritt? Fristaden på Bokmässan blir en plats för sådana viktiga frågor, säger Duaa Kamal, initiativtagare och före detta fristadskonstnär i Uddevalla.

Göteborg är en av 25 fristäder i Sverige, som via den internationella organisationen ICORN (the International Cities of Refuge Network) bjuder in förföljda konstnärer som under två år får en fristad och ett tillfälligt uppehållstillstånd. Fristaden på Bokmässan ramas in av utställningen Fristad- ett svar på förföljelse och förtryck, framtagen av Kulturförvaltningen, Västra Götalandsregionen med text av Mustafa Can och fotografier av Anders Hansson, som ger en ingång till att förstå ICORN och fristadsarbetet.

– 1996 blev Göteborg den första svenska staden att bli fristad och ingå i ICORN, the International Cities of Refuge Network. Med Fristaden på Bokmässan fortsätter vi som stad att skapa plats för förföljda konstnärer – nu som mötesplats på Nordens största kulturevenemang. Vi tror på det mänskliga mötet som väg till engagemang: förhoppningen är att Fristaden inspirerar bokmässebesökarna, litteratur och kulturbranschen, och i mitt drömscenario, att fler städer inspireras att bidra till yttrandefriheten genom att bli fristad, säger Malin Schiller, Utvecklingsledare på Kulturförvaltningen, Göteborgs stad och koordinator för Fristad Göteborg

Bokmässan pågår 26-29 september på Svenska Mässan i Göteborg. Läs mer om Fristaden på Bokmässan här. Programmet presenteras senare.