Försvarets stora ungdomsoffensiv - största utställare på Kunskap & Framtid

Trots all debatt, alla nedskärningar och försvarsministerns avhopp: nu satsar försvaret stenhårt på att rekrytera nytt folk. - Eftersom allt färre gör värnplikten är det ännu viktigare att hitta rätt, säger Jan-Erik Ohlsson, mässansvarig på Försvarsmakten. •• Med en monter på 160 kvadratmeter är Försvarsmakten största utställare på jobb- och studiemässan Kunskap & Framtid, på Svenska Mässan i Göteborg 15-17 november. •• Den stora omvandlingen av försvaret, inriktningen på insatsförsvar och beredskapen vid naturkatastrofer, oljeutsläpp, etc ställer nya krav på rekryteringen till Försvarsmakten. - På mässan vill vi bl a visa att det finns flera olika ingångsvägar till officersyrken. Vi behöver kompetenser av många skilda slag, förklarar Jan-Erik Ohlsson. - Det gäller även värnpliktiga. För oss är det viktigt att ha tillgång till ett stort urval med motiverade ungdomar med många specialkompetenser, till exempel till tolkskolan. •• Kompetenserna behövs inte minst i Nordic Battle Group, där Sverige är ledande nation. Stridsgruppen, en av 13 EU-styrkor, ska vara i funktion 1 januari 2008 och kunna göra blixtinsatser var som helst inom 600 mils radie. - Nordic Battle Group är den mest komplexa system vi deltagit i och uppmärksamheten har onekligen ökat intresset för försvaret, vilket förhoppningsvis ska märkas på mässan. Vill du veta mer? Ring Jan-Erik Ohlsson, Försvarsmakten, tfn 08-514 39 000. Klas Pettersson är mässansvarig för Kunskap & Framtid på Svenska Mässan, tfn 031-708 80 67.