Faraohunden, Northgates as you like it blev Sveriges vackraste hund

Nu är det klart. Sveriges vackraste hund 2007 är en Faraohund som lystrar till namnet Qing. De lycklige ägarna Jenny Hall och Annica Hemström Lundqvist från Torpsbruk, Alvesta kommun fick på lördagen motta det fina priset Årets Hund 2007 på MyDOG, Sveriges största hundutställning inomhus, som arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg. Totalt deltog 90 000 hundar i tävlingarna om Årets Hund. Efter nästan 40 nationella och internationella utställningar under 2007 återstod bara de fem kandidater som placerat sig bäst. Av de fem kandidaterna som fanns på plats på Svenska Mässan var det en Kerry Blue Terrier, en Pyrenéerhund, en Faraohund, en Bayersk viltspårhund och en Saluki. Vinnarna Jenny Hall och Annica Hemström Lundqvist, fick ta emot förstapriset på 10 000 kronor av Agria Djurförsäkring. Men pengarna kom säkert i andra hand. Tänk vilken lycka att äga Sveriges vackraste hund! Ytterliggare 10 000 kronor fördelas även på 2:a och 3:e pristagarna. Hundutställningen och hundmässan MyDOG arrangeras på Svenska Mässan i Göteborg under 3-6 januari. Med närmare 13 000 anmälda hundar är MyDOG Sveriges största hundutställning inomhus. Vinnare Årets Hund 2007 Northgates as you like it Faraohund Ägare: Jenny Hall & Annica Hemström Lundqvist Hästhagra 340 37 Torpsbruk (Alvesta kommun) Fakta om faraohunden: Faraohund finns avbildad i egyptiska gravar från ca 2000 f Kr och finns omtalad i skrifter med ännu äldre ursprung. Rasen utvecklades på öarna Malta och Gozo i Medelhavet och genom denna isolering kom typen att bevaras och konsolideras. På 1920-talet importerades faraohund till England och på 1960-talet var den etablerad och har sedan spritts till omvärlden. Faraohund är en snabbfotad, elegant och trevlig familjehund. (Svenska Kennelklubben) 2:a pris Amiyat Anakin Saluki Ägare: Eva Hagforsen Berthåga Byv. 8, 752 60 Uppsala 3:e pris Symphonie´s Be My Valentine Kerry Blue Terrier Ägare: Charlotta Mellin Kvedby Lövhyddan 2, 611 93 Nyköping 4:a pris Vi´skaly´s Spirit of Alaska Pyrinéerhund Ägare: Ingela Mattsson-Sandström Högebo, 240 33 Löberöd (Eslövs kommun) 5:e pris Askmaden´s yrrol Bayersk viltspårhund Ägare: Jeanette Spångberg Alstrum 108 B, 655 93 Karlstad MyDOG arrangeras av Svenska Mässan och Västra Kennelklubben i samarbete med Agria Djurförsäkring och Royal Canin. För ytterligare information Om mässan MyDOG kontakta: Tommy von Brömsen, Svenska Mässan Telefon: 031-708 80 38 eller mobilen 0733-81 81 18 Om hundutställningarna: Liz-Beth C Liljeqvist, Västra Kennelklubben Mobil: 0703-27 01 69 Bild på Årets Hund 2007 samt de andra kandidaterna hämtar du hem via nedanstående länkar. Vinnare Årets Hund 2007 Northgates as you like it, klicka här >> http://www.swefair.se/download/mydog/VINSTHUND07_01.JPG 2:a pris Amiyat Anakin, klicka här >> http://www.swefair.se/download/mydog/VINSTHUND07_02.JPG 3:e pris Symphonie´s Be My Valentine, klicka här >> http://www.swefair.se/download/mydog/VINSTHUND07_03.JPG 4:a pris Vi´skaly´s Spirit of Alaska, klicka här >> http://www.swefair.se/download/mydog/VINSTHUND07_04.JPG 5:e pris Askmaden´s yrrol, klicka här >> http://www.swefair.se/download/mydog/VINSTHUND07_05.JPG