Färsk undersökning visar: Unga är de nya eko-köparna

Nya köpare av ekologiska livsmedel är yngre än den traditionella eko-köparen. Det visar en ny undersökning som undersökningsföretaget GfK kommer att presentera på Interfood-mässan i Göteborg. Den traditionella köparen av ekologiska livsmedel har länge varit en kvinna med högre utbildning och med god inkomst. Men nu slår den nya generationens miljömedvetenhet igenom. - Men den största förändringen står ungdomarna för. GfKs mätningar av ekologiska produkter som kaffe, socker, pasta och ketchup visar att unga köpare under 29 år ökar snabbast. Det säger Bo Engström, utvecklingsansvarig på GfK Sverige, som genomfört undersökningen. Den traditionella Eko-köparen har högskoleutbildning. Nya Eko-köpare finns dessutom bland grupper med lägre utbildning. Undersökningen visar också svenska folket tycker att det är viktigast att grönsakerna är ekologiskt odlade. 50 procent prioriterar ekologiska grönsaker före något annat på menyn. Kvinnor prioriterar grönsakerna i högre grad än männen. Undersökningen visar samtidigt att en tredjedel av svenska folket tycker det viktigaste är att köttet är ekologiskt på menyn. Det gäller framför allt yngre och medelålders. Över hälften av svenska folket anser också att "Ekologiska produkter är bra för hälsan". En större andel kvinnor än män har denna uppfattning. De som framför allt köper ekologiska produkter är 30-44 år samt över 60 år. Undersökningen kommer att presenteras i sin helhet under Interfoodmässan, som arrangeras 4-6 september på Svenska Mässan i Göteborg. Undersökningsresultatet finns att hämta i GfK´s monter på mässan. Detta är Interfood Interfood är mötesplatsen för den svenska måltids- och dryckesbranschen. Temat är ekologisk mat. På Interfood skapas nya affärer och kundkontakter genom det personliga mötet och upplevelsen. Arrangör är Svenska Mässan och samarbetspartner är Länsstyrelsen i Västra Götalands län, Hushållningssällskapen i Västra Götaland, LRF, Ekologiska Lantbrukarna, Ekologiskt marknadscentrum, KRAV, Västra Götalandsregionen, SHR och FoodFriends.com. Ytterligare info om mässan hittar du på www.interfood.se Vill du veta mer Om GfKs marknadsundersökning: Bo Engström, mobil 0704-18 16 30 Katharina Norborg mobil 0704-181619 Om mässan Interfood: Peter Berggren, tel 031-708 82 01, mobil 0705-82 17 65 eller Angela Anyai, tel 031-708 86 65, mobil 0733-57 89 10 www.interfood.se