Estland i fokus succé på Bok & Bibliotek

- Det har varit fyra intensiva dagar med ett program som aldrig har varit så omfattande som i år - närmare 2400 program när vi räknar samman seminarier, scenprogram och andra program på mässan. Publiktillströmningen och mediebevakningen har varit helt fantastisk. Manifestationen på Internationella Torget, då Desmond Tutu manade till stöd för Burmas folk, har gett eko i hela världen, säger Anna Falck, VD Bok & Bibliotek. Estland - en succé Temat för i år, Estland, har varit en stor framgång. Tolv seminarier har hållits om estnisk litteratur, kultur och samhällsliv. I Estlands monter har det varit ett omfattande program under alla fyra dagarna och på stan har Estival 07 pågått med estnisk musik, dans, teater och film. Mer än tjugo estniska författare har deltagit på Bokmässan. Totalt har över hundra personer ingått i Estlands delegation. - Bokmässan har överträffat alla våra förväntningar. Vi har haft många besökare i vår monter, The Black Box, och intresset har varit stort både från allmänheten och media. Bokförsäljningen har varit strålande, vissa böcker har tagit slut helt. Förhoppningsvis har vi gjort ett avtryck i människors medvetande, som leder till att blir de nyfikna nästa gång de stöter på estnisk kultur och litteratur, säger Kristo Tohver, projektledare för det estniska temat. Lettland i fokus 2008 På Bokmässan nästa år står en annan av de baltiska staterna i fokus - Lettland. - Låt oss bygga en bro över det vida havet är titeln på en roman av den lettiske exilförfattaren Dzintars Sodums, som har bott i Sverige sedan 1950-talet. Det är ett stort nöje för Lettland att vara gästland på Bok- & Biblioteksmässan i Göteborg 2008 - att få bygga en ny bro mellan de svenska och lettiska folken, litteraturen, konsten och musiken, och att få fira tillsammans med våra grannar att det är 90 år sedan republiken Lettland föddes, säger Janis Oga, chef för Latvian Literature Centre. - Historien är egentligen en serie berättelser. De berättelser där individen synliggörs är litteratur. Lettland är ett av Sveriges närmaste grannländer. I den vitala och mång-facetterade samtida lettiska litteraturen synliggörs Lettlands individer - sådana de är, de var, och kanske också: sådana de kommer att bli. Det är något av det vi kommer att visa upp då Lettland är i fokus 2008, säger projektsamordnaren Juris Kronbergs, som är lettisk poet, översättare och fd kulturattaché på Lettlands ambassad i Stockholm. Röster från Rumänien och Indien 2008 Nästa år på Bok & Bibliotek presenteras även röster från Indien och Rumänien i samarbete med Rumänska Kulturinstitutet och tidskriften Karavan. Spanien 2009 Redan nu planerar Bokmässan att ha Spanien som temaland 2009. Över 400 miljoner människor har spanska som modersmål. Intresset för det spanska språket ökar i Sverige och övriga Norden. Om trenden håller i sig är spanskan snart det största tredjespråket i svenska skolor. - Vi är glada att för första gången kunna presentera Spanien och spansk litteratur i Norden. Många stora spanska författare har inte översatts till svenska. Förhoppningsvis ökar antalet översättningar om Spanien står i fokus på Bok- och Biblioteksmässan 2009, säger Gian Franco Biglino, chef för Spanska Kulturinstitutet i Stockholm. För frågor kontakta: Birgitta Jacobsson Ekblom, informationschef, Bok & Bibliotek, tel 0706 - 21 94 53, bje@bok-bibliotek.se Kristo Tohver, projektledare för det estniska temat, +372 5293 294, kristo.tohver@poff.ee Janis Oga, direktör, Latvian Literature Centre, tel +371 291 74 515, janis@literature.lv